Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorSegal, Joes
dc.contributor.authorPosthumus, Antal G.
dc.date.accessioned2007-10-10T13:37:14Z
dc.date.available2007-10-10T13:37:14Z
dc.date.issued2007
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/5623
dc.description.abstractHet Abstract Expressionisme wordt door revisionistische auteurs gezien als propagandamiddel in de handen van een imperialistische Amerikaanse overheid. Het historiografische debat over die stelling is het centrale onderdeel van deze vergelijkende literatuurstudie die in deze samenhang niet eerder is gepresenteerd. Er wordt aangetoond dat er vele dubbelzinnigheden en feitelijke onjuistheden worden gepresenteerd in vermeende 'wetenschappelijke' studies. Het eindoordeel luidt dat het Abstract Expressionisme nooit als enige als artistiek propagandamiddel is ingezet. Dit gebeurde altijd in de context van een breed scala aan schilderkunststromingen. Daarmee wilde men de diversiteit van het artistieke en culturele landschap van de Verenigde Staten naar buiten uitdragen. Gericht tegen anti-Amerikanisme en de dreiging van het totalitaire dogmatiek van het socialistischrealisme. Op die manier hoopte men de West-Europese intelligentsia voor zich te winnen en weg te houden van de linkse verleiding uit de Soviet Unie.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.language.isonl
dc.titleAbstract Expressionisme ten tijde van de Koude Oorlog, 1945-1960
dc.type.contentStudent Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsKoude Oorlog
dc.subject.keywordsModerne kunst
dc.subject.keywordsAbstract Expressionisme
dc.subject.keywordsLiteratuurstudie
dc.subject.keywordsUSIA
dc.subject.keywordsMoMA
dc.subject.keywordsCIA
dc.subject.courseuuTaal- en cultuurstudies (doctoraal)


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record