View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Ligt het altijd aan de website?

        Thumbnail
        View/Open
        Eindwerkstuk Master Communicatiestudies_Klara Jostmeijer.pdf (1.265Mb)
        Publication date
        2007
        Author
        Jostmeijer, Klara
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        In deze scriptie is onderzoek gedaan naar twee factoren die de beoordeling van gebruikers van gemeentelijke websites zouden kunnen beïnvloeden, namelijk ‘locus of control’ en het ‘halo-effect’. De manier waarop succes en mislukking worden toegeschreven, speelt hierbij een grote rol. De hoofdvraag luidde: ‘In hoeverre beïnvloeden ‘locus of control’ en het ‘halo-effect’ de attributie van succes en mislukking, en heeft deze attributie invloed op de oordelen van gebruikers van gemeentelijke websites?’ Uit de resultaten van het onderzoek bleek een hoofdpatroon voor de attributie van succes en mislukking. In alle gevallen werden succes en mislukking aan de website toegeschreven. Persoonlijkheidskenmerken en de kwaliteit van de website leken hier nauwelijks invloed op uit te oefenen. Wel bleken de resultaten van de gevonden interactie-effecten in de richting van de ‘locus of control’-theorie en het halo-effect te wijzen. De ‘locus of control’-theorie bleek alleen op te gaan voor moeilijke situaties, aangezien intern georiënteerde mensen falen meer aan zichzelf toewezen en extern georiënteerde mensen falen meer aan de website toeschreven. Ook bleek dat men bij een goede website succes meer aan de site toeschrijft en falen meer aan zichzelf, terwijl men bij een slechte website succes meer aan zichzelf toeschrijft en falen meer aan de website. Deze effecten hadden geen invloed op de oordelen van gebruikers van gemeentelijke websites. In alle gevallen werden de websites bij makkelijke taken positief beoordeeld, en bij moeilijke taken negatief. Dit met uitzondering van het niveau vormgeving en de dimensie snelheid, hierop scoorden de websites bij moeilijke en makkelijke taken even hoog.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/5235
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo