Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorKwee, Him Yong
dc.contributor.authorBouzoubaa, Dounia
dc.date.accessioned2007-03-07T11:25:02Z
dc.date.available2007-03-07T11:25:02Z
dc.date.issued2007
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/4445
dc.description.abstractJanis Joplin (1943 - 1970) was de eerste vrouwelijke rockster. Met haar rauwe stem en eigen performancestijl maakte ze eind jaren zestig als zangeres bij Big Brother & The Holding Company deel uit van de psychedelische rockscene van San Francisco. Joplin werd gezien als de eerste witte blueszangeres; ze gebruikte in haar muziek ‘zwarte’ stijlen en invloeden van haar grote voorbeeld Bessie Smith. Janis Joplin werd een icoon van de jaren zestig en is in het nu nog steeds bekend door haar songs “Bobby McGee” en “Mercedes Benz”, die klassiekers zijn geworden. Janis Joplin’s carrière duurde slechts vier jaar, vanaf het moment dat ze een ster werd totdat ze op zevenentwintigjarige leeftijd overlijdt aan een overdosis heroine. In deze scriptie wordt gezocht naar de mogelijke manieren van het - zinvol - wetenschappelijk beschrijven van een (pop-) muzikaal fenomeen: Wat kan er op een wetenschappelijk zinvolle manier gezegd worden over Janis Joplin (haar muziek, haar leven, haar betekenis binnen de muziekgeschiedenis)? Een tweede doelstelling was de beschrijving van een theoretisch kader voor interpretatie en betekenisgeving: Welke theorieën staan een onderzoeker ter beschikking, die gebruikt kunnen worden om tot een wetenschappelijke interpretatie van een bepaalde (muzikale) tekst te komen? Deze scriptie gaat over Janis Joplin, maar ook over de interpretatie van teksten, over hoe we betekenis geven aan muzikale elementen en personen. De scriptie heeft dus eigenlijk twee onderwerpen: zowel de theorie als de werkelijkheid waar de theorie over gaat (zij is tegelijkertijd ook een toepassing van de theorie). Janis Joplin wordt gebruikt als voorbeeld van interpretatie. De scriptie is geen zoektocht naar nieuwe ‘feiten’ omtrent Janis Joplin, maar naar een nieuwe manier van kijken en begrijpen van eerdere verhalen en interpretaties van Janis Joplin. Bestaande verhalen en muziek worden opnieuw bezien en geïnterpreteerd in het licht van moderne theorieën, resulterend in een nieuw geconstrueerd, samenhangend verhaal waarmee wordt bijdragen aan het creëren van nieuwe betekenissen. Door de muziek en de verhalen uiteindelijk in samenhang met elkaar te bezien, ontstaat een uiteindelijk beeld van Janis Joplin, in een exploratie van, en een reflectie op de betekenissen van Janis Joplin als vrouw, als muzikaal fenomeen en als cultureel symbool.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent1227368 bytes
dc.format.mimetypeimage/pdf
dc.language.isonl
dc.titleJanis Joplin, verhalen en interpretaties
dc.type.contentStudent Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsinterpretatie
dc.subject.keywordspopmuziek
dc.subject.keywordscultural studies
dc.subject.keywordsbetekenisgeving
dc.subject.keywordsJanis Joplin
dc.subject.courseuuTaal- en cultuurstudies (doctoraal)


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record