Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorAndringa, Els
dc.contributor.authorDijke van, Davida
dc.date.accessioned2008-01-07T10:50:14Z
dc.date.available2008-01-07T10:50:14Z
dc.date.issued2007
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/4235
dc.description.abstractMogelijke implicaties van het 'zichzelf zien' (zoals de vroege romanticus Jean Paul Richter 'de dubbelganger' beschreef), verwerkte E.T.A. Hoffmann in zijn experimentele novelle prinzessin Brambilla. Ein capriccio nach Jacob Callot. Deze variant van het literaire motief van de dubbelexistentie werd geanalyseerd in het licht van Lacans theorie over het 'spiegelstadium' (door hem gepubliceerd in twee specifieke artikelen over dit onderwerp). Niet alleen leidde de gehanteerde methode tot een vruchtbare 'ontginning' van deze in de literatuur zeldzame variant van het motief van de dubbelformatie, maar ook werd in de context van het onderzoek dit deel van Lacans theorie, waarin de noties van verdubbeling en fictionaliteit centraal staan en met elkaar in verband worden gebracht, tastbaarder gemaakt.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.language.isonl
dc.title"Zichzelf zien": het dubbelgangermotief in E.T.A. Hoffmanns prinzessin Brambilla. Een Lacaniaanse analyse.
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsmotiefstudie, dubbelganger, romantiek, E.T.A. Hoffmann, spiegel, Lacan, postructuralisme, imaginaire orde, fictionaliteit
dc.subject.courseuuLiteratuurwetenschap (doctoraal)


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record