View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Docs on Demand : het online documentaireaanbod in de Nederlandse documentairesector

        Thumbnail
        View/Open
        Titelblad Docs on Demand (44.72Kb)
        Samenvatting Docs on Demand (17.92Kb)
        MA-thesis Docs on Demand (502.9Kb)
        Publication date
        2007
        Author
        Buuren, Charon van
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        De transformatie van media gaat altijd gepaard met verschuivingen op verschillende gebieden (technologisch, economisch, juridisch, sociaal). Digitalisering zorgt ervoor dat media zeer gemakkelijk eigenschappen van elkaar overnemen. Mediaconvergentie is bijvoorbeeld zichtbaar bij televisie en internet. Het lijkt onvermijdelijk dat deze twee media samenkomen in een nieuwe hybride vorm. We gaan toe naar een tijd waarin we voortdurend online zijn. Over tien jaar beschikken gebruikers in huis of op hun werkplek over een mediaserver waarmee allerlei vormen van digitale content te ontvangen zijn. De mogelijkheid tot online aanbod is een ontwikkeling die nieuwe kansen biedt voor het documentairegenre. Documentaire is een nichemarkt en heeft de potentie om gebruik te maken van de voordelen van online aanbod. De vraag die in dit onderzoek centraal staat is welke veranderingen de mogelijkheid tot het online aanbieden van documentaires teweeg brengt in de distributie- en de vertoningspraktijk van de Nederlandse documentairesector. Om deze vraag te beantwoorden wordt vanuit verschillende perspectieven bekeken welke randvoorwaarden er verbonden zijn aan het online aanbieden van documentaire. Uit de bespreking van drie technologieën die van belang zijn voor online aanbod (breedbandinternet, digitale televisie en Video On Demand) blijkt dat de consument een belangrijke rol speelt bij de adaptatie van nieuwe technologie. Er wordt verder ingegaan op de kansen die online aanbod de Nederlandse documentairesector te bieden heeft. Er wordt gekeken in hoeverre er in de Nederlandse documentairesector aandacht is voor digitale technologieën en hoe zij hier beter gebruik van kunnen maken. Distributeurs en vertoners van documentaire komen voor een aantal vraagstukken te staan, die alleen met een adequate functieverdeling en nieuwe afspraken kunnen worden opgelost. Het onderzoek wordt verder doorgetrokken naar de praktijk aan de hand van drie casestudies. Er wordt gekeken in hoeverre er bij het Internationaal Documentaire Festival Amsterdam, het digitale themakanaal Holland Doc en het documentaireplatform DocsOnline aandacht is voor de vraagstukken die het online aanbieden van documentaire met zich meebrengt. Zij gaan alledrie heel verschillend om met de mogelijkheden van online aanbod. Maar er is een gemene deler en dat is de wens om een virtuele ontmoetingsplaats te creëren waar mensen met elkaar in contact kunnen komen en elkaar aanbevelingen kunnen doen of met elkaar kunnen discussiëren.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/4190
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo