Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorNijdeken, Doesjka
dc.contributor.authorBeuker, Saskia
dc.contributor.authorLinthout, Daniel
dc.contributor.authorBoer, Christiaan de
dc.date.accessioned2007-08-10T10:50:52Z
dc.date.available2007-08-10T10:50:52Z
dc.date.issued2007
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/3802
dc.description.abstractLeerlingen nemen vaak denkbeelden aan die een logische verklaring bieden voor verschijnselen in hun omgeving. Wanneer deze denkbeelden onjuist zijn worden ze misconcepten genoemd. Misconcepten zijn vanwege hun verklarende kracht hardnekkig aanwezig en laten zich moeilijk door onderwijs veranderen. Onjuist of onduidelijk onderwijs kan zelfs misconcepten versterken of veroorzaken. In dit onderzoek is gezocht naar strategieën om misconcepten met betrekking tot genetica bij leerlingen te ontdekken en op te lossen. Dit is gedaan door te bepalen welke misconcepten en strategieën in literatuur vermeld worden en in hoeverre dit overeenstemt met de ervaring van docenten. Is er overeenkomst tussen de literatuur en opvattingen van docenten? Er blijkt een duidelijke discrepantie aanwezig tussen theorie en praktijk. Uit dit onderzoek blijkt dat misconcepten te ontdekken zijn door leerlingen hun denkproces te laten verwoorden. Misconcepten zijn op te lossen door de leerling een situatie voor te leggen die niet te verklaren is met het misconcept. De leerling ziet in dat zijn denkbeeld niet in staat is de situatie te verklaren en verwerpt zijn denkbeeld om open te staan voor nieuwe kennis.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.language.isonl
dc.titleMisconcepten in geneticaonderwijs
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsmisconcepten
dc.subject.keywordsgenetica
dc.subject.courseuuLerarenopleiding Biologie


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record