Misconcepten in geneticaonderwijs
dc.rights.license | CC-BY-NC-ND | |
dc.contributor.advisor | Nijdeken, Doesjka | |
dc.contributor.author | Beuker, Saskia | |
dc.contributor.author | Linthout, Daniel | |
dc.contributor.author | Boer, Christiaan de | |
dc.date.accessioned | 2007-08-10T10:50:52Z | |
dc.date.available | 2007-08-10T10:50:52Z | |
dc.date.issued | 2007 | |
dc.identifier.uri | https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/3802 | |
dc.description.abstract | Leerlingen nemen vaak denkbeelden aan die een logische verklaring bieden voor verschijnselen in hun omgeving. Wanneer deze denkbeelden onjuist zijn worden ze misconcepten genoemd. Misconcepten zijn vanwege hun verklarende kracht hardnekkig aanwezig en laten zich moeilijk door onderwijs veranderen. Onjuist of onduidelijk onderwijs kan zelfs misconcepten versterken of veroorzaken. In dit onderzoek is gezocht naar strategieën om misconcepten met betrekking tot genetica bij leerlingen te ontdekken en op te lossen. Dit is gedaan door te bepalen welke misconcepten en strategieën in literatuur vermeld worden en in hoeverre dit overeenstemt met de ervaring van docenten. Is er overeenkomst tussen de literatuur en opvattingen van docenten? Er blijkt een duidelijke discrepantie aanwezig tussen theorie en praktijk. Uit dit onderzoek blijkt dat misconcepten te ontdekken zijn door leerlingen hun denkproces te laten verwoorden. Misconcepten zijn op te lossen door de leerling een situatie voor te leggen die niet te verklaren is met het misconcept. De leerling ziet in dat zijn denkbeeld niet in staat is de situatie te verklaren en verwerpt zijn denkbeeld om open te staan voor nieuwe kennis. | |
dc.description.sponsorship | Utrecht University | |
dc.language.iso | nl | |
dc.title | Misconcepten in geneticaonderwijs | |
dc.type.content | Master Thesis | |
dc.rights.accessrights | Open Access | |
dc.subject.keywords | misconcepten | |
dc.subject.keywords | genetica | |
dc.subject.courseuu | Lerarenopleiding Biologie |