View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Misconcepten in geneticaonderwijs

        Thumbnail
        View/Open
        Hoofdartikel (66.04Kb)
        Publication date
        2007
        Author
        Beuker, Saskia
        Linthout, Daniel
        Boer, Christiaan de
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Leerlingen nemen vaak denkbeelden aan die een logische verklaring bieden voor verschijnselen in hun omgeving. Wanneer deze denkbeelden onjuist zijn worden ze misconcepten genoemd. Misconcepten zijn vanwege hun verklarende kracht hardnekkig aanwezig en laten zich moeilijk door onderwijs veranderen. Onjuist of onduidelijk onderwijs kan zelfs misconcepten versterken of veroorzaken. In dit onderzoek is gezocht naar strategieën om misconcepten met betrekking tot genetica bij leerlingen te ontdekken en op te lossen. Dit is gedaan door te bepalen welke misconcepten en strategieën in literatuur vermeld worden en in hoeverre dit overeenstemt met de ervaring van docenten. Is er overeenkomst tussen de literatuur en opvattingen van docenten? Er blijkt een duidelijke discrepantie aanwezig tussen theorie en praktijk. Uit dit onderzoek blijkt dat misconcepten te ontdekken zijn door leerlingen hun denkproces te laten verwoorden. Misconcepten zijn op te lossen door de leerling een situatie voor te leggen die niet te verklaren is met het misconcept. De leerling ziet in dat zijn denkbeeld niet in staat is de situatie te verklaren en verwerpt zijn denkbeeld om open te staan voor nieuwe kennis.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/3802
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo