Het opleiden van wereldburgers: een interdisciplinair onderzoek naar de behoefte aan Global Citizenship Education
Summary
In dit interdisciplinaire onderzoek wordt de mate waarin er behoefte is aan Global Citizenship Education (GCE) met een global consciousness approach (gca) onderzocht. Vanuit vier verschillende disciplines zijn door middel van literatuurstudies en empirisch onderzoek de volgende inzichten opgedaan. Ten eerste heeft onderzoek vanuit internationale betrekkingen uitgewezen dat het gedachtegoed van populistisch radicaal rechtse partijen strijdig is met de fundamenten van gca onderwijs. Ten tweede is vanuit geschiedkundig onderzoek gebleken dat ideeën vergelijkbaar aan de doelstelling van gca al in de filosofieën van verlichtingsdenkers terug te zien zijn. Ten derde is uit onderwijswetenschappelijk onderzoek gebleken dat informatie over de empathie-ontwikkeling belangrijk is om gca onderwijs te laten aanslaan bij scholieren. Ten slotte heeft milieukundig onderzoek uitgewezen dat GCE een positieve bijdrage kan leveren aan het uitvoeren van de doelstellingen van milieueducatie. Er kan geconcludeerd worden dat er zowel vanuit interne als externe doeleinden een behoefte blijkt aan GCE met een global consciousness approach, waarbij het ontwikkelen van kosmopolitische eigenschappen centraal staat. Toch wordt de meerwaarde van kosmopolitisme nog niet universeel erkend.