Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorNijdeken, Doesjka
dc.contributor.authorHartog, Eline
dc.contributor.authorRobben, Charlotte
dc.contributor.authorVeghel, Anton van
dc.date.accessioned2007-08-10T10:49:28Z
dc.date.available2007-08-10T10:49:28Z
dc.date.issued2007
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/3656
dc.description.abstractHet is een veelgehoorde klacht van docenten: leerlingen lezen slecht. Het is frustrerend als leerlingen fouten maken omdat ze de instructie of informatieve tekst niet goed hebben gelezen. Ons is ook gebleken dat de leesvaardigheid van leerlingen in de biologieles voor verbetering vatbaar is, temeer er in dit vak veel gebruik wordt gemaakt van omvangrijke teksten van verschillende oorsprong. Maar mag je veronderstellen dat leerlingen de vaardigheid van het lezen beheersen? Wij vinden dat je als docent van een ander vak dan Nederlands ook een taak hebt om leerlingen in deze vaardigheid te trainen. Dit artikel probeert daarom een aantal strategieën en algemene wenken aan te leveren om ook in de biologieles met leesvaardigheid aan de slag te gaan. Allereerst zullen een aantal definities en kernmerken van leesvaardigheid worden geformuleerd. Vervolgens een weergave van onze bevindingen voor wat betreft te gebruiken lesmethoden voor de verbetering ervan. Dit naar aanleiding van eigen praktijkervaringen, alsmede die van ondervraagde docenten. Tenslotte een aantal handvaten voor het schrijven van zo goed mogelijk leesbare teksten.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.language.isonl
dc.titleLeesvaardigheid bij biologie
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsleesvaardigheid
dc.subject.keywordsbiologieles
dc.subject.courseuuLerarenopleiding Biologie


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record