View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Dragen illustraties bij aan de effectiviteit van instructies?

        Thumbnail
        View/Open
        Verslag (1.387Mb)
        Vragenlijst (1.064Mb)
        Publication date
        2007
        Author
        Desloover, Dyantha
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        In dit onderzoek is gekeken naar het effect van illustraties op de effectiviteit van instructies. De effectiviteit valt uiteen in waardering, begrijpelijkheid en uitvoerbaarheid, welke zijn gemeten met behulp van oogbewegingsregistratie en een vragenlijst. De proefpersonen kregen vier verschillende instructievormen voorgelegd, waarbij zij het spel Rush Hour® speelden. De vier instructievormen zijn: instructie zonder afbeelding, instructie met afbeelding, instructie in kleur met afbeelding en instructie met pijlen naar de afbeelding. Uit de analyses is gebleken dat het gebruik van illustraties zorgt voor een hogere effectiviteit van instructies. Het toevoegen van pijlen geeft het beste resultaat. Het advies luidt dat instructies voorzien moeten worden van illustraties, waarbij er vanuit de tekst verwezen wordt naar de illustratie met behulp van pijlen.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/3612
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo