Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorVermeulen, J.
dc.contributor.authorSchings, I.R.
dc.date.accessioned2009-09-18T17:02:24Z
dc.date.available2009-09-18
dc.date.available2009-09-18T17:02:24Z
dc.date.issued2009
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/3478
dc.description.abstractIn dit onderzoek wordt de betekenis die medewerkers en leidinggevenden binnen Klantencontact geven aan de invoering van eigenaarschap onderzocht. Eigenaarschap kent uiteenlopende betekenissen voor de medewerkers van Klantencontact. Eigenaarschap is geen eenduidig begrip, de betekenis ervan wordt individueel geconstrueerd. Eigenaarschap wordt verschillend gewaardeerd door leidinggevenden en medewerkers, leidinggevenden positiever dan medewerkers. De aandacht voor de carrièreperspectieven wordt binnen de aandacht voor eigenaarschap door medewerkers niet als relevant gekenmerkt. Een beperkende factor van de mobiliteit van medewerkers ten aanzien van de loopbaan, is de aanwezigheid van goede arbeidsvoorwaarden ten opzichte van andere bedrijven. Binnen Klantencontact heerst een (gevoel van een) eilandjescultuur is het idee bij leden van de organisatie. Eigenaarschap wordt gezien als een stap om de organisatie te veranderen. Mede door eigenaarschap is de organisatiecultuur aan het kantelen naar een situatie die meer geënt is op eigen initiatief en verantwoordelijkheid. De communicatie ten aanzien van de interventie eigenaarschap laat te wensen over. De aanleiding voor de aandacht voor eigenaarschap is niet helder gecommuniceerd en het doel en het gewenste resultaat van eigenaarschap zijn niet duidelijk bij de leden van de organisatie. De toneeldagen te Amersfoort worden gekenmerkt als goed, heftig, inspirerend en sociaal. Over de workshops bestaat een gemengd beeld. De fotowedstrijd en de column in de nieuwsbrief zijn weinig zichtbaar geweest. De verantwoordelijkheid voor de borging van eigenaarschap is niet genomen, niet door medewerkers alsook niet door leidinggevenden. Dit is veroorzaak door het over en weer zwartepieten over wie er zorg moet dragen voor de handvatten voor de borging. Mede om die redenen wordt de aandacht voor eigenaarschap als een hype ervaren.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent479232 bytes
dc.format.mimetypeapplication/msword
dc.language.isonl
dc.titleEigenaarschap: Geketend aan gouden kettingen of ‘unplugged’ de toekomst in? Een kwalitatief onderzoek naar de betekenis van de invoering van eigenaarschap binnen de afdeling Klantencontact van Groep ICT van Rabobank Nederland.
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsOwnership
dc.subject.courseuuOrganisaties, Verandering en Management


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record