De Transitie Naar Autonome Auto’s op het Gebied van Veiligheid, Ethiek en Aansprakelijkheid
Summary
In dit onderzoek is er onderzocht waar gelet op moet worden bij de transitie naar autonome auto’s op het gebied van veiligheid, ethiek en aansprakelijkheid. Met behulp van literatuuronderzoek zijn de huidige knelpunten uit deze verschillende gebieden op rij gezet. Op het vlak van veiligheid moet er gelet worden op dat een transitie naar auto’s met een hoger level van autonomie ten koste gaat van de veiligheid wanneer de inzittende zou moeten ingrijpen. Binnen de ethiek moet er gelet worden op hoe de auto ethische dilemma’s zal moeten oplossen, waarbij een machine ethics gecreëerd zal moeten worden. Op het gebied van aansprakelijkheid moet er gelet worden op de invloed die de inzittende nog kan uitoefenen en de verminderde oplettendheid van deze inzittende. Veel van deze problemen lijken niet zomaar oplosbaar, en vermoeilijken de transitie naar autonome auto’s. Het is hierbij belangrijk dat de autonomie van hoge kwaliteit is en de auto hierdoor statistisch gezien beter kan presteren dan de mens. Op het vlak van aansprakelijkheid en ethiek zullen er regels moeten worden opgesteld hoe ethische dilemma’s worden opgelost en bij wie de verantwoordelijkheid bij ongevallen zal komen te liggen. De problemen op deze vlakken worden groter naarmate de inzittende minder taken hoeft uit te voeren. In vervolgonderzoek zal er empirisch onderzoek gedaan moeten worden naar hoe mensen ethische dilemma’s specifiek voor autonome auto’s oplossen, met behulp van bijvoorbeeld virtual reality. Ook zal er onderzoek moeten worden gedaan naar hoe de ingrepen van de mens wellicht vaker succesvol kunnen zijn door bijvoorbeeld de waakzaamheid en de situational awareness te verhogen om zo ongevallen te kunnen voorkomen. De aansprakelijkheid kan onderzocht worden met consumentenonderzoek die de mening van de mogelijke koper peilt.