View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Drie hybride Nigeriaanse kunstenaars, en de manier waarop de term nationale identiteit wordt geëxploreerd

        Thumbnail
        View/Open
        Scriptie Marleen Lehmann.pdf (1008.Kb)
        Publication date
        2019
        Author
        Lehmann, M.I.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        De intensivering van globalisering en de daarbij gepaard gaande totstandkoming van een global village, brengt het ontstaan van een collectieve of globale identiteit met zich mee. Om het verlies van een specifiek nationale identiteit te voorkomen, wordt deze in sommige landen in toenemende mate gecultiveerd. Dit kan problematisch zijn voor hybride personen: mensen die twee of meerdere culturele achtergronden hebben. In de jaren tachtig en negentig van de vorige eeuw ontstond een nieuwe generatie Nigeriaanse kunstenaars die naar het Westen ging voor educatie en werk, onder andere de kunstenaars Yinka Shonibare, Njideka Akunyili Crosby en Rotimi Fani-Kayode. Deze hybride kunstenaars kunnen op het gebied van culturele en geografische achtergrond, thematiek in hun kunst en motivatie voor het maken van kunst met elkaar vergeleken worden. Deze scriptie zal onderzoeken op welke manier deze drie kunstenaars omgaan met het begrip nationale identiteit. Aan de hand van de theoretici Herbert Kelman, Homi K. Bhabha en Edward Saïd zal onderzocht worden hoe deze kunstenaars zich tot elkaar, en een nationale identiteit, verhouden. Professor Kelman stelt dat een land bestaat uit verschillende collectieve producten. Deze producten kunnen verbonden worden aan individuele identiteiten. Homi K. Bhabha gaat in op de begrippen hybriditeit en Third Space. Professor Bhabha zet zijn vraagtekens bij een identiteit als homogeen gegeven, en stelt dat elke identiteit een mix is van culturele affiniteiten. Ten slotte gaat professor Saïd dieper in op het begrip oriëntalisme. Volgens hem neemt het Westen een dominerende positie in ten opzichte van het niet-Westen, waarbij het niet-Westen op een onontwikkelde en inferieure manier wordt afgebeeld. Het onderzoek zal uitwijzen hoe het begrip nationale identiteit een verschillende rol kan spelen in het werk van drie Nigeriaanse kunstenaars.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/32828
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo