De rol van leraren tijdens onderzoekend en ontwerpend leren (OOL) bij Natuur en Techniek in het Primair Onderwijs – De ontwikkeling van een observatie-instrument voor leraargedrag.
Summary
In het huidige primair onderwijs is het streven om Onderzoekend en Ontwerpend leren (OOL) binnen natuur en techniek een prominentere plek in te laten nemen. Vanwege het feit dat leraren vaak nog onvoldoende bekwaam zijn in het uitvoeren van OOL is het van belang dat leraren zichzelf verder professionaliseren. De rol van de leraar is namelijk van cruciaal belang binnen OOL. Tot nu toe is de rol van de leraar nog onvoldoende geëxpliciteerd. In dit onderzoek is daartoe op basis van literatuuronderzoek onderzocht welke kennis,
vaardigheden en houding(en), zoals die tot uiting komen in het gedrag van leraren in de klas, bijdragen aan het vormgeven van onderzoekend en ontwerpend leren bij natuur en techniek in het primair onderwijs. Het overzicht op basis van de literatuur is aangevuld en aangescherpt na analyse van video-opnamen van lessen van leraren en
het raadplegen van inhoudsdeskundigen. Dit heeft geleid tot de ontwikkeling van een observatie-instrument, dat ingezet kan worden om leraren te observeren gedurende OOL in lessen natuur- en techniekonderwijs en kan daarmee een bijdrage leveren aan de professionalisering van leraren.