Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorDemerouti, E.
dc.contributor.authorBeek, N.E. van
dc.date.accessioned2009-07-28T17:08:15Z
dc.date.available2009-07-28
dc.date.available2009-07-28T17:08:15Z
dc.date.issued2009
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/2840
dc.description.abstractDeze studie onderzoekt de regulatie focus theorie (Higgins, 1997) en de invloed op adaptieve prestatie, bevlogenheid en het gebruik van copingstrategieën bij docenten ten tijde van organisatieverandering. 30 docenten van een school voor Middelbaar Beroeps Onderwijs (MBO) uit Midden-Nederland hebben een vragenlijst en over 3 weken aaneenvolgend een weekboek ingevuld. Multi-level analyses lieten zien dat er een positieve relatie is tussen de voorkeur voor een individuele promotiefocus en adaptieve prestatie en bevlogenheid. Daarnaast wordt er een positieve relatie gevonden tussen de voorkeur voor een individuele promotiefocus en het gebruik van positieve copingstrategieën en tussen een individuele preventiefocus en het gebruik van negatieve copingstrategieën. Het interactie-effect van de individuele zelfregulatie focus en de situationele focus op bevlogenheid wordt wel bevestigd voor een preventiefocus, maar niet voor een promotiefocus. Deze bevindingen suggereren praktische implicaties voor individuen en organisaties en mogelijkheden voor toekomstig onderzoek.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent540576 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleDe invloed van de individuele promotiefocus en preventiefocus op de adaptieve prestatie, bevlogenheid en het gebruik van copingstrategieen bij docenten
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsRegulatiefocus theorie
dc.subject.keywordsadaptieve prestatie
dc.subject.keywordsbevlogenheid
dc.subject.keywordscoping
dc.subject.keywordsorganisatieverandering
dc.subject.courseuuArbeids- en organisatiepsychologie


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record