De invloed van de individuele promotiefocus en preventiefocus op de adaptieve prestatie, bevlogenheid en het gebruik van copingstrategieen bij docenten
Summary
Deze studie onderzoekt de regulatie focus theorie (Higgins, 1997) en de invloed op adaptieve prestatie, bevlogenheid en het gebruik van copingstrategieën bij docenten ten tijde van organisatieverandering. 30 docenten van een school voor Middelbaar Beroeps Onderwijs (MBO) uit Midden-Nederland hebben een vragenlijst en over 3 weken aaneenvolgend een weekboek ingevuld. Multi-level analyses lieten zien dat er een positieve relatie is tussen de voorkeur voor een individuele promotiefocus en adaptieve prestatie en bevlogenheid. Daarnaast wordt er een positieve relatie gevonden tussen de voorkeur voor een individuele promotiefocus en het gebruik van positieve copingstrategieën en tussen een individuele preventiefocus en het gebruik van negatieve copingstrategieën. Het interactie-effect van de individuele zelfregulatie focus en de situationele focus op bevlogenheid wordt wel bevestigd voor een preventiefocus, maar niet voor een promotiefocus. Deze bevindingen suggereren praktische implicaties voor individuen en organisaties en mogelijkheden voor toekomstig onderzoek.