View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Voorbereidingen op kritisch leren denken

        Thumbnail
        View/Open
        Raaijmakers 2007.pdf (544.7Kb)
        Publication date
        2007
        Author
        Raaijmakers, H.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Het voorgezet onderwijs moet leerlingen voorbereiden op het participeren in de samenleving in bredere zin. Kritisch denken is fundamenteel voor een rationele en democratische maatschappij. De vraag is in welke mate docenten hun leerlingen voorbereiden op een kritisch burgerschap. Uit de resultaten van dit onderzoek blijkt dat 60 tot 70 % van de cognitieve vaardigheden, die aan een kritische houding ten grondslag liggen, bewust door gymnasiumdocenten in hun didactiek worden geïmplementeerd. Daarvan zijn ‘interpreteren’ en ‘analyseren’ twee vaardigheden die volledig deel uitmaken van de lespraktijk. ‘Reflecteren’ daarentegen is bij de docenten in dit onderzoek nauwelijks onderdeel van de lessen. Voor deze en andere ontbrekende cognitieve vaardigheden worden in dit artikel aanbevelingen gedaan voor de lespraktijk van docenten die hun leerlingen willen voorbereiden op een kritisch burgerschap.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/2594
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo