View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        De effecten van een trainingsprogramma op de attitudes en intenties ten aanzien van talentontplooiing

        Thumbnail
        View/Open
        Raaijmakers 0208310.pdf (230.5Kb)
        Publication date
        2009
        Author
        Raaijmakers, I.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Om talentontplooiing te bevorderen, nemen werknemers deel aan een trainingsprogramma. Hierin worden theorieën ten aanzien van ontplooiing inzichtelijk gemaakt en uiteindelijk schrijft iedereen een eigen plan dat energie op het werk moet bevorderen. Op basis van de Theorie van Gepland Gedrag worden de effecten van dit programma op attitudes en intenties onderzocht. Om een completer beeld van attitudes en intenties te krijgen worden subjectieve normen, waargenomen gedragscontrole, kennis en motivatie om te ontplooien meegenomen in het onderzoek. Verwacht wordt dat attitudes, subjectieve normen en waargenomen gedragscontrole voorspellers zijn van intenties. Ten tweede dat motivatie en kennis voorspellers zijn van attitudes. Ten slotte dat attitudes en intenties ten aanzien van talentontplooiing door middel van het programma verhoogd worden. De werknemers vullen zowel twee weken voor, als vier weken na het programma een vragenlijst in. In de vragenlijst wordt gevraagd naar onder andere attitudes en intenties ten aanzien van gedragingen die talentontplooiing bevorderen, zoals feedback geven en verschillende teamrollen aannemen. Er is aangetoond dat voor en na het programma zeer hoog gescoord wordt op motivatie, attitudes en intenties. Het trainingsprogramma heeft hierop geen effect. De enige variabele die significant toeneemt ten aanzien van de voormeting is kennis van de theorie. Deze kennis blijkt (net als attitudes) een directe voorspeller van intenties. Verhoging van deze kennis leidt in interactie met attitudes tot een betere voorspelling van gedragsintenties ten aanzien van talentontplooiing. Subjectieve normen en waargenomen gedragscontrole veranderen niet naar aanleiding van het trainingsprogramma en blijken geen voorspellers van intenties. De implicaties van de bevindingen voor het trainingsprogramma en de Theorie van Gepland Gedrag worden bediscussieerd.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/2467
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo