View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        All news are views

        Thumbnail
        View/Open
        Scriptie (620Kb)
        Bijlagen (864.0Kb)
        Publication date
        2008
        Author
        Uringa, Jolande
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Dit is het verslag van een corpusonderzoek naar media bias (het grootschalig voortrekken van bepaalde partijen door media) in zes grote landelijke dagbladen. De 368 bronteksten in het corpus, afkomstig van negen politieke partijen en het kabinet, zijn bestudeerd op proportionering (hoe vaak wordt een partij door een bepaalde krant genoemd), positionering (welke positie en type ‘rede’ krijgt de partij in een krant, geoperationaliseerd aan de hand van een veronderstelde hiërarchie) en het standpunt dat wordt uitgedragen door de bron. Uit de resultaten blijkt dat: * PvdA significant meer aandacht krijgt van de Volkskrant dan van andere kranten. * PVV significant meer aandacht krijgt van NRC Handelsblad dan van andere kranten. * VVD significant meer aandacht krijgt van de Telegraaf dan van andere kranten. * NRC Handelsblad geeft significant meer ruimte aan het standpunt van de VVD dan aan andere standpunten. * Telegraaf geeft significant meer ruimte aan rechtse partijen dan aan linkse partijen. Tevens komt uit het onderzoek naar voren dat de meeste bronteksten midden in het nieuwsbericht worden geplaatst, en vrijwel nooit in de kop. Dit is in tegenstelling tot de rangorde die werd verondersteld door de literatuur, waar de kop juist de meest belangrijke positie inneemt. Er is geen verband gevonden tussen een partij en de manier van positioneren in de tekst, dat wil zeggen dat een dagblad niet door het toekennen van een betere positie een bepaalde partij voortrekt. Tot slot, de directe rede komt significant vaker voor dan de indirecte rede. Dit resultaat komt overeen met de verwachting.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/2460
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo