Media: maak dat de Netgeneratie Wijs! Hiaten op het gebied van media-educatie in het voortgezet onderwijs in Nederland
Summary
Jongeren zappen, chatten, gamen,sms-en en msn-en. Uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat zij meer kracht in hun duimen hebben dan ooit tevoren. Ze gebruiken het liefst vijf verschillende media tegelijk en willen altijd en overal bereikbaar zijn.
De term mediawijsheid wordt steeds meer een begrip. Mediawijsheid is gericht op alle burgers binnen de maatschappij. Het gaat erom, dat iedereen over de kennis en vaardig
heden beschikt om kritisch en actief deel uit te kunnen maken van de sterk gemedialiseerde maatschappij.
In het kader van dit onderzoek wordt echter uitsluitend gekeken naar de jongeren van nu. Zij zijn de 1e generatie die echt is opgegroeid met de gevolgen van de digitale revolutie. Deze generatie wordt ook wel aangeduid als de netgeneratie. Om deze doelgroep wat concreter te maken wordt deze afgebakend tot jongeren van twaalf tot achttien, omdat dit de leeftijdscategorie is die met het VO te maken heeft. Daarbij wordt het volledige VO in beschouwing genomen, van VMBO tot VWO.
In dit onderzoek wordt een beeld geschetst van de huidige stand van zaken op het gebied van media-educatie. Omdat de discussie rond dit onderwerp momenteel nog volop gevoerd wordt en ontwikkelingen elkaar in hoog tempo opvolgen, is er geen kant en klaar theoretisch kader voorhanden. De nadruk zal daarom liggen op het vanuit historisch perspectief verklaren van de huidige ontwikkelingen en het geven van een eigen visie hierop aan de hand van literatuuronderzoek en een inventarisatie van de praktijk. Uiteindelijk volgt hieruit een aantal conclusies en
aanbevelingen voor de toekomst.
De hoofdvraag van deze thesis is:
Wat zijn de hiaten op het gebied van media-educatie in het voortgezet onderwijs (VO) in Nederland en hoe zouden deze in de toekomst opgevuld kunnen worden?”