View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Zinvolle zorg? Het Zingevingsmodel nader bekeken : Een kwalitatief onderzoek naar de invulling van een behoeftegestuurd zorgmodel op psychogeriatrische afdelingen in het verpleeghuis

        Thumbnail
        View/Open
        Afstudeerwerkstuk EvElst, archief.pdf (258.1Kb)
        Publication date
        2008
        Author
        Elst, E. van
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        DOEL: Het artikel geeft de resultaten van een onderzoek naar de invulling van het Zingevingsmodel voor behoeftegestuurde zorg in een verpleeghuis in de zorg aan psychogeriatrische zorgvragers. Er worden aanbevelingen gegeven voor de klinische praktijk en verder onderzoek. METHODE: Een kwalitatief survey is uitgevoerd in 2008 met 14 zorgverleners, die werken in een verpleeghuis in Nederland. Kwalitatieve inhoudsanalyse volgens Charmaz is gebruikt voor het vinden van terugkerende thema’s in de data. RESULTAAT: De bevindingen zijn dat de zorgverleners in de praktijk een iets wat andere invulling geven aan het model dan de theorie beschrijft. Ze geloven dat belevingsgerichte, behoeftegestuurde zorg bevordert wordt door een houding van presentie in het bevorderen van contact en de zorgrelatie. Behoeftegestuurde zorg helpt zorgverleners de autonomie van de cliënt te bevorderen. CONCLUSIE: De theorie van het Zingevingsmodel lijkt nog steeds geldig in de huidige praktijk. De centrale thema’s in deze theorie, ‘communicatie’, ‘contact’, professionaliteit’ en ‘zorgrelatie’ zijn bevestigd, maar op basis van de empirische data de theorie is uitgebreid met de concepten ‘autonomie’, ‘empathie’, ‘ontwikkeling’ en ‘presentie’.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/2254
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo