dc.description.abstract | In dit onderzoek is onderzocht hoe docenten in het voortgezet onderwijs de begeleiding van samenwerkend leren ervaren. Sinds de komst van de tweede fase, zo’n tien jaar geleden, heeft de docent een meer begeleidende rol gekregen. Goede begeleiding van de docent is van belang en van positieve invloed op de samenwerking. Goede samenwerking komt het product en de leerresultaten van de leerlingen ten goede. Uit eerder onderzoek blijkt dat docenten deze begeleidende rol als moeilijk ervaren. De centrale vraag van dit onderzoek was: “Hoe ervaren docenten in de tweede fase van het voortgezet onderwijs de begeleiding van leerlingen die samenwerken aan het profielwerkstuk of een praktische opdracht? Door middel van een survey zijn deze ervaringen in kaart gebracht. Er zijn achttien docenten geïnterviewd, die aangaven leerlingen te begeleiden die samenwerken aan profielwerkstukken of praktische opdrachten. Deze interviews zijn op een kwantitatieve manier geanalyseerd en hebben een uitgebreide, empirische beschrijving opgeleverd van de ervaringen van de docenten. Uit dit onderzoek blijkt dat er regelmatig samengewerkt wordt in de bovenbouw van het voortgezet onderwijs. Ondanks dat bijna alle docenten het leuk vinden om samenwerkend leren te begeleiden, voordelen hiervan kunnen benoemen en tevreden zijn over de begeleiding die zij geven, worden er veel knelpunten en problemen benoemd. Met name organisatorische knelpunten lijken de overige, eveneens aanwezige, problemen te overschaduwen. Het begeleiden van profielwerkstukken en praktische opdrachten kost veel tijd en docenten geven aan het moeilijk te vinden om vanuit het groepsproces de individuele leerprestatie te meten. Daarnaast blijkt dat docenten slecht zicht hebben op het samenwerkingsproces, aangezien veel van de samenwerking buiten de klas plaatsvindt. | |