Segregatie in het onderwijs: onderzoek naar de keuze van ouders voor zwarte en witte basisscholen in Rotterdam
Summary
Onderzocht is welke rol (1) de eigenschappen van scholen, (2) een actieve afweging van ouders en (3) het beeld dat ouders hebben van zwarte en witte scholen, spelen bij de keuze voor een basisschool. Op basis van statistische analyses van 186 vragenlijsten, die zijn ingevuld door Rotterdamse ouders met kinderen van 2 tot en met 4 jaar, kan geconcludeerd worden dat allochtone en autochtone ouders verschillen in de schoolkeuze, welke eigenschappen van scholen ze belangrijk vinden en het beeld dat ze hebben van witte scholen. Zo hebben autochtonen een voorkeur voor witte scholen en vinden zij het belangrijk dat de school dichtbij is en overeenstemt met thuis. Ook hebben zij een positiever beeld van witte scholen dan allochtone ouders. Allochtonen vinden het niveau van de school, het aanbod van de school en aandacht voor (taal)achterstand belangrijker dan autochtonen. Omdat met name de keuze van autochtone ouders segregatie in het onderwijs in stand houdt, en omdat het aantal allochtone ouders in dit onderzoek beperkt is, is ervoor gekozen de groep autochtone ouders nader te onderzoeken. Uit verdere analyses, waarbij steeds is gecontroleerd voor opleidingsniveau, is gebleken dat autochtone ouders die overeenstemming tussen school en thuis belangrijk vinden eerder lijken te kiezen voor witte scholen. Ouders die waarde hechten aan het aanbod en de voorzieningen van de school lijken eerder te kiezen voor zwarte scholen. Ook speelt een actieve afweging een rol: hoe actiever ouders afwegen, hoe minder allochtone leerlingen er op de school van hun voorkeur zitten. Een opvallende uitkomst is dat het beeld dat ouders hebben van zwarte en witte scholen nauwelijks invloed heeft op de voorgenomen schoolkeuze. Ook lijkt het niveau van de school voor autochtone ouders geen grote rol te spelen.