Het welzijn en functioneren van oudere leraren in het voortgezet onderwijs
Summary
Door de toenemende vergrijzing binnen het voortgezet onderwijs en de grote heterogeniteit van de groep oudere leraren was meer praktijkgericht onderzoek nodig naar wat wel en niet werkt voor deze categorie werknemers. Het doel van dit onderzoek was om meer inzicht te krijgen in welke factoren de verschillen verklaren in welzijn en functioneren tussen leraren van 50 jaar en ouder. Daarnaast is onderzocht in hoeverre motivatie een mediërende rol vervult in het verband tussen enerzijds deze factoren en anderzijds het welzijn en functioneren van de oudere leraren. Aan de hand van de data uit acht explorerende interviews is een vragenlijst opgesteld die door 84 respondenten op drie scholen is ingevuld. Na uitvoering van verschillende multipele regressieanalyses bleek dat de ervaren leermogelijkheden en werkomstandigheden gedeeltelijk de verschillen in welzijn en functioneren tussen leraren van vijftig jaar en ouder verklaren. Meer onderzoek is nodig om met zekerheid vast te kunnen stellen welke rol andere factoren binnen de werkcontext spelen in het verklaren van de verschillen.