Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorLiem, Pretty
dc.contributor.authorElfrink, M.
dc.date.accessioned2008-10-27T18:00:35Z
dc.date.available2008-10-27
dc.date.available2008-10-27T18:00:35Z
dc.date.issued2008
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/2156
dc.description.abstractDe steeds veranderende omgeving en flexibilisering van de arbeidsmarkt zorgen ervoor dat medewerkers zich steeds sneller dienen aan te passen aan wijzigende omstandigheden. Dit vraagt nogal wat van werknemers: het goed functioneren in de huidige functie geeft geen garantie meer voor het behouden van die functie in de toekomst. Men zal zich steeds moeten blijven ontwikkelen zodat men, wanneer dat nodig is, intern of extern herplaatst kan worden en inzetbaar blijft. De divisie MNO van KPN Mobiel heeft daarom in 2007 het Rugzakprogramma ingezet. Medewerkers konden tijdens dit programma werken aan hun persoonlijke ontwikkeling door middel van het volgen van cursussen en workshops. Aanleiding van dit onderzoek vormde de weerstand die er heerste ten tijde van dit programma. Uit de resultaten blijkt dat de meeste medewerkers niet negatief staan ten opzichte van persoonlijke ontwikkeling, maar dat de houding ten aanzien van het Rugzakprogramma inderdaad wat kritisch is geweest. Dit werd echter niet veroorzaakt door een negatieve houding ten aanzien van persoonlijke ontwikkeling, maar door gebrekkige informatie in combinatie met het feit dat er op dat moment een grootschalige reorganisatie was aangekondigd door het bestuur van KPN. Op dat moment is een groot deel van de medewerkers de bedoeling van het programma zelf gaan invullen en werd er een koppeling gemaakt met de op handen zijnde ontslagrondes en outsourcingstrajecten. Ook het verplichte karakter van het programma blijkt een negatief effect te hebben gehad op de houding van de medewerkers. Uit het onderzoek komt naar voren dat de rol van de leidinggevende in het programma erg belangrijk is geweest. Wanneer een direct leidinggevende de medewerkers steunt en begeleidt, en zelf ook achter het programma staat, heeft dit een positief effect op de houding ten aanzien van het programma. Andersom is ook gebleken dat een gebrek aan steun en begeleiding van de direct leidinggevende de negatieve gevoelens in stand houdt en in sommige gevallen zelfs versterkt.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent503776 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleOntwikkelen kun je leren
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsPersoonlijke ontwikkeling, employability, employabilitybeleid, KPN Mobiel, houding persoonlijke ontwikkeling
dc.subject.courseuuSociale vraagstukken: interventies en beleid


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record