Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorDemerouti, E.
dc.contributor.authorSnelder, M.M.
dc.date.accessioned2008-10-24T17:01:27Z
dc.date.available2008-10-24
dc.date.available2008-10-24T17:01:27Z
dc.date.issued2008
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/2154
dc.description.abstractThe current study sought to determine the effect of the training ‘Personal Effectiveness’ on specific characteristics of the individual. The participants’ level of assertiveness, psychological capital (hope, optimism, self-efficacy, and resiliency), work engagement, social support and autonomy were measured at the start of the training as well as at the end. Both the average scores and the presumed positive relationships between the study variables were examined. The principle finding of this study is the increase of the participants’ levels of both assertiveness and psychological capital during the training period. Furthermore confirming our prior expectation, a positive relationship between assertiveness and psychological capital was established, as well as a positive relationship between psychological capital and work engagement. With respect to autonomy at work and social support, men and women were considered separately because of the expected influence of gender. In men, we found an increase in the level of social support whereas for women both the level of social support and autonomy decreased. In conclusion, the training intervention largely contributed to the effectiveness of the participants’ personal and working life through increasing their levels of assertiveness and psychological capital. In deze studie wordt het effect van de training ‘Persoonlijke Effectiviteit’ op bepaalde individuele kenmerken van de (werkende) deelnemers onderzocht. De niveaus van assertiviteit, psychologische capaciteiten (hoop, optimisme, self-efficacy, incasseringsvermogen), bevlogenheid, sociale steun en autonomie worden, voor - en na de training, vastgesteld. De gemiddelde scores worden getoetst op verschillen en de samenhang tussen psychologische capaciteiten en assertiviteit dan wel bevlogenheid wordt onderzocht. Het belangrijkste resultaat is de gevonden toename in assertiviteit en psychologische capaciteiten. Er blijkt een verband te bestaan tussen deze twee concepten, waarbij assertiviteit een deel van de stijging van psychologische capaciteiten verklaart. Ook is een sterk verband tussen psychologische capaciteiten en bevlogenheid aangetoond. Aangaande sociale steun en autonomie op het werk is onderscheid gemaakt tussen mannelijke – en vrouwelijke deelnemers. Mannen vertoonden een stijging op sociale steun, terwijl vrouwen minder sociale steun ervoeren na de training. Daarnaast nam bij vrouwen de perceptie van autonomie af. Concluderend heeft de training geleid tot een hoger niveau van assertiviteit en psychologische capaciteiten bij de deelnemers: zij hebben nu de mogelijkheid een effectiever persoonlijk - en werkend leven te leiden.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent241207 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleHet effect van de training Persoonlijke Effectiviteit op Assertiviteit, Psychologische capaciteiten en Bevlogenheid.
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.courseuuOrganisatiepsychologie


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record