Browsing Theses by Subject "Communicatiestudies"
Now showing items 1-20 of 251
-
2% wel of 98% niet - Een experimenteel onderzoek naar de effecten van framing en crisisgeschiedenis in een product recall
(2013)Een product recall is een tekstbericht van een organisatie/producent dat een product terugroept uit de markt, omdat er fouten met het product zijn geconstateerd. Enerzijds heeft een product recall tot doel het imago van ... -
Aandacht voor het nieuws : een experimenteel onderzoek naar de vooropplaatsing van een zelfstandig naamwoordgroep of een teaser bij de eerste zin van een radionieuwsbericht
(2008)Dit scriptieverslag gaat over het trekken van aandacht van luisteraars in de eerste zinnen van radionieuwsberichten. Het eerste gedeelte van dit scriptieverslag is gewijd aan het bespreken van adviesliteratuur over het ... -
Aanhef en afsluiting bij zakelijke e-mails: niets moet, alles mag?
(2008)Waarderingsonderzoek naar (in)formele aanhef en afsluiting in zakelijke e-mails. -
Aanspreken en e-mailinteractie: een onderzoek naar aanspreekvormen in meerzijdige communicatie
(2011)Hoewel er al veel onderzoek is gedaan naar aanspreekvormen, is nog altijd niet duidelijk welke aanspreekvorm (u of je) de voorkeur geniet. In eerder onderzoek is geen onderscheid gemaakt tussen aanspreekvormen of is gebruik ... -
Abrupt afraffelen of stapsgewijs sluiten? Een kwalitatief onderzoek naar het afsluiten van onderwerpen in formele vergaderingen door het geven van een evaluatie en het doen van een voorstel of verzoek
(2009)In dit onderzoek wordt antwoord gegeven op de volgende vraag: Hoe sluiten vergaderdeelnemers onderwerpen af in een formele vergadering? De focus is hierbij gericht op de handelingen ‘doen van voorstel of verzoek’ en ... -
Adverteren in een multiculturele samenleving: Een experimenteel onderzoek naar de invloed van de etniciteit van een afgebeelde persoon in advertenties op de waardering, identificatie en overtuigingskracht ervan.
(2012)In dit onderzoek werd gekeken in hoeverre de etniciteit van een afgebeelde persoon in advertenties invloed heeft op de waardering van de advertentie, de identificatie van de lezer en de overtuigingskracht ten aanzien van ... -
Afstudeeronderzoek naar de leesbaarheid van de polisvoorwaarden
(2008)Leesbaarheidsonderzoek naar de polisvoorwaarden van Fortis -
Al-Jazeera English: the Opinion and the Other Opinion. A comparison between ideologies in CNN International and Al-Jazeera English
(2008)Elite groups struggle to maintain existing power structures, and research reveals that the news media play an active role in maintaining these dominant ideologies. In the globalizing world, or the so-called ‘global village’, ... -
'Alarmcentrale 112, wilt u Politie, Brandweer of Ambulance?' Een conversatieanalytisch onderzoek naar de effectiviteit van de 112 meldtekst
(2009)Dit is een conversatieanalytisch onderzoek naar de meldtekst van 112 in Nederland: 'Alarmcentrale 112, wie wilt u spreken?'. In een pilot van 9 dagen is getest hoe de meldtekst het best geformuleerd kan worden. Twee nieuwe ... -
Alstublieft! Tutoyeer mij niet! Een onderzoek naar aanspreekvormen in interactionele e-mails tussen een klant en een klantenservice
(2008)U of je? Het blijft een afweging. Nederlanders twijfelen regelmatig bij de keuze voor de juiste aanspreekvorm. Je wordt gebruikt in familiaire kringen en in zakelijke communicatie heeft u de voorkeur. Toch is elke situatie ... -
Argumentkwaliteit en explicietheid in een argumentatie - Een experimenteel onderzoek naar het effect van argumentkwaliteit en de manier van formuleren (expliciet versus impliciet) op de waardering en acceptatie van afwijzingsbrieven.
(2012)Argumentatie staat centraal in dit experimentele onderzoek. De aandacht gaat uit naar de beleefdheidsstrategieën van Brown & Levinson (1987), in het bijzonder naar de 13e positieve beleefdheidsstrategie ‘geef of vraag om ... -
Beeld in tekst: een toevoeging? Een onderzoek naar leesinstructies en verwijzingen als effectieve middelen ter verbetering van het tekstbegrip van leerlingen uit het basisonderwijs.
(2011)Het huidige onderzoek heeft als doel meer inzicht te verwerven in het tekstbegrip van leerlingen uit de twee hoogste klassen van het basisonderwijs. Een experimenteel onderzoek is verricht naar leesinstructies en naar ... -
Begrijpend lezen van geïllustreerde procesbeschrijvende onderwijsteksten
(2011)Doel van dit onderzoek is inzicht verkrijgen in het effect van instructie op tekstbegrip van leerlingen in de hoogste klassen van het basisonderwijs. 32 leerlingen bestudeerden een procesbeschrijvende onderwijstekst met ... -
Begrijpend lezen van geïllustreerde teksten: Een onderzoek naar effecten van een uitgebreide leesinstructie op de leesstrategie en het tekstbegrip van vwo-leerlingen
(2009)Meerdere theorieën voorspellen een positief effect van afbeeldingen op het begrip van teksten. Uit experimenteel onderzoek is gebleken dat het toevoegen van afbeeldingen aan teksten inderdaad een positief effect heeft op ... -
Ben jij die scherpzinnige verkoper die over grenzen heenkijkt?
(2008)Deze scriptie bevat de resultaten en verslaglegging van een onderzoek naar de overtuigingskracht van beknopt en bloemrijk taalgebruik in personeelsadvertenties, met als belangrijke invalshoek de persoonlijkheidsvoorkeur ... -
Betreft: De strategische inzet van humor. Het effect van humor op de overtuigingskracht van een interne memo volgens communicatieprofessionals.
(2009)In dit onderzoek is getracht een antwoord te vinden op de vraag of humor strategisch kan worden ingezet in een interne beleidstekst met als doel de lezers te overtuigen. Twee interne (beleids)memo’s, waarbij in de ene humor ... -
Bij elk schandaal een goed verhaal?! Een onderzoek naar de invloed van reacties van organisaties in discussies op sociale media naar aanleiding van terugroepacties.
(2013)In de eerste week van februari 2013 was er paardenvlees gevonden in rundvleesburger. Later bleek dat er in verschillende verwerkte rundvleesproducten door heel Europa paardenvlees gevonden werd. In heel Europa vinden ...