Browsing Theses by Subject "Academische lerarenopleiding primair onderwijs"
Now showing items 1-20 of 34
-
Begrijpend lezen: een complexe vaardigheid Een onderzoek naar de tegenvallende scores op de Cito Begrijpend Lezen van groep 6 op de Archipelschool
(2015)Dit artikel gaat over mogelijke verklaringen voor de leesdip van leerlingen uit groep 6 (schooljaar 2012-2013) met betrekking tot begrijpend lezen op basisschool de Archipel. Onderzocht wordt of de tegenvallende scores op ... -
Beoordeling van Diagnose-instrumenten Hoogbegaafdheid voor OBS Vleuterweide
(2015)Onderzocht werd welk diagnose-instrument voor hoogbegaafdheid, het SiDi 3 Protocol, het Digitaal handelingsprotocol Hoogbegaafdheid of (Hoog)Begaafdheid In-Zicht, het meest geschikt is voor OBS Vleuterweide middels een ... -
Bevorderende en belemmerende factoren voor de ontwikkeling van zelfstandig werken bij leerlingen op de basisschool
(2015)In dit onderzoek is het zelfstandig werken op OBS Vleuterweide onderzocht. Uit literatuuronderzoek bleek dat verschillende contextfactoren hier invloed op hebben. Om de onderwijspraktijk te evalueren, is onderzocht wat bij ... -
Coöperatieve werkvormen: het effect van coöperatieve werkvormen op samenwerkingsvaardigheden van leerlingen in de middenbouw van het daltononderwijs
(2015)Ondanks dat coöperatief leren zou leiden tot het verbeteren van leerprestaties en samenwerkingsvaardigheden van leerlingen en het tot de drie principes van het Nederlandse daltononderwijs behoort, wordt het nog niet veel ... -
De vormgeving van ouderbetrokkenheid.
(2015)Het team van KBS de Kinderhof te Amersfoort is momenteel bezig met het opnieuw vaststellen van de visie omtrent ouderbetrokkenheid. Met dit onderzoek is gepoogd vast te stellen hoe ouderbetrokkenheid effectief gefaciliteerd ... -
Debatteren in groep 5: het aanleren van debatteervaardigheden om democratisch burgerschap in leerlingen van 8 tot 9 jaar te stimuleren
(2015)Sinds februari 2006 zijn ‘actief burgerschap en sociale integratie’ opgenomen in de kerndoelen van het onderwijs. In het kader hiervan werd in dit onderzoek onderzocht of het nuttig is om leerlingen uit groep 5 te leren ... -
Doorlopende lijn voor begrijpend lezen. Een evaluatieonderzoek naar de instructie van het begrijpend leesonderwijs op basisschool De Kameleon in Den Dolder.
(2015)In dit onderzoek is gekeken op welke manier basisschool De Kameleon de discrepantie tussen wat ze wil en wat ze doet bij de instructie van begrijpend leesonderwijs, in overeenstemming met haar visie, kan. Met een ... -
Een effectieve spellingsinstructie voor verhoging van de leeropbrengsten.
(2015)In dit onderzoek is antwoord gegeven op de vraag op welke wijze op dit moment op basisschool de Brug spellingsinstructie gegeven wordt en aan welke kwaliteitscriteria een effectieve spellingsinstructie moet voldoen. Met ... -
Een leesbaar handschrift, effectief schrijfonderwijs en de opkomst van technologische middelen op OBS de Klim
(2015)Door de digitalisering van de maatschappij wordt getwijfeld aan het nut van schrijfonderwijs. Uit literatuuronderzoek is echter gebleken dat goede handschriftontwikkeling een positieve invloed heeft op academische prestaties. ... -
Een op maat gemaakte checklist voor het kiezen van een nieuwe rekenmethode – De visie en de kenmerken van de Ariënsschool als uitgangspunt
(2015)Dit onderzoek beoogt het verkrijgen van kennis die nodig is voor de constructie van een checklist die de rekenwerkgroep van de multiculturele school, de Ariënsschool, als ‘tool’ kan gebruiken bij het kiezen van een nieuwe ... -
Faseonderwijs in Nederland
(2015)In dit onderzoek is gekeken naar het Faseonderwijs op verschillende basisscholen in Nederland. Onderzocht is welke gedeelde visie deze scholen hanteren, bekeken vanuit organisatorisch, pedagogisch en didactisch perspectief. ... -
Het Effect van Feedbackgesprekken met Leerlingen uit Groep 4 en 5 op het Zelfregulerend Leren en de Rekenresultaten
(2015)In dit onderzoek is gekeken naar de effecten van het voeren van individuele feedbackgesprekken met leerlingen uit groep 4 en 5 op het zelfregulerend leren en de rekenresultaten. In deelstudie 1 is een feedbackprotocol ... -
Het effect van feedbackgesprekken op de resultaten van rekentoetsen en op het zelfregulerend vermogen van kinderen in de groepen 4 en 5 in het basisonderwijs
(2015)Dit quasi-experimentele onderzoek onderzocht in hoeverre het voeren van feedbackgesprekken invloed had op de rekenresultaten en het zelfregulerend vermogen van kinderen in de groepen 4 en 5 in het basisonderwijs. De ... -
Het geven van extra instructie over de rekenstrategieën ter bevordering van de automatisering van de tafels van vermenigvuldiging.
(2015)Op R.K. De Vroonestein te Nieuwegein merken de leerkrachten dat leerlingen in groep 6 de tafels niet hebben geautomatiseerd. Middels dit onderzoek wordt bekeken in hoeverre het geven van extra instructie over de rekenstrategieën ... -
Het verhogen van de kwaliteit van het kleuterrekenonderwijs op basisschool 'De Hoeksteen'
(2015)In dit onderzoek wordt geëvalueerd welke kenmerken van concrete rekenactiviteiten en welke interactievormen bijdragen aan de innovatie van het kleuterrekenonderwijs op basisschool 'De Hoeksteen'. Uit onderzoek komt naar ... -
Hoogbegaafdheid: visie, opvattingen en begeleiding door leerkrachten.
(2015)In dit onderzoek werd onderzocht of de visie van de schoolleiding, de opvattingen van de leerkrachten over hoogbegaafdheid en begeleiding van hoogbegaafde leerlingen en hun daadwerkelijke begeleiding op elkaar aansluiten ... -
‘In hoeverre leidt een zelfregulatietraining tot verbetering van zelfregulatie bij leerlingen van groep 8 van basisschool Hof ter Weide te Utrecht?’
(2015)Om de zelfregulatie van leerlingen uit groep 8 te verbeteren, is allereerst hun zelfregulatie gemeten met behulp van een vragenlijst. Vervolgens zijn de leerlingen ingedeeld in een experimentele groep en controlegroep. De ... -
Manieren om de sociaal-emotionele ontwikkeling van kleuters betrouwbaar in kaart te brengen
(2015)In het onderwijs is steeds meer aandacht voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen. Hoe deze ontwikkeling gemeten dient te worden, blijkt lastig en niet eenduidig. Het doel van dit artikel was om aan de hand ... -
Meerbegaafd en hoogbegaafd op de Sint Jozefschool
(2015)In een beschrijvend onderzoek op de Sint Jozefschool te Achterveld is onderzocht wat de behoeften van meerbegaafde en hoogbegaafde leerlingen, hun leerkrachten en hun ouders zijn, op sociaal-emotioneel en didactisch gebied. ...