Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorKroesbergen, E.
dc.contributor.authorVoorde, R. ten
dc.date.accessioned2008-10-03T17:09:53Z
dc.date.available2008-10-03
dc.date.available2008-10-03T17:09:53Z
dc.date.issued2008
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/1931
dc.description.abstractIn dit onderzoek is gekeken naar het effect van een rekeninterventie en een updatinginterventie op de rekenvaardigheid van rekenzwakke kleuters in groep 2. Dit is van belang om zo vroeg mogelijk te kunnen starten met het ondersteunen van kinderen met (een risico op) rekenproblemen. Het onderzoek is uitgevoerd onder dertig kinderen uit groep 2 uit het reguliere basisonderwijs in de regio Twente. Eerst is er een voormeting gedaan, daarna heeft er zeven weken interventie plaatsgevonden en vervolgens is er nog een nameting geweest. Tijdens de voor- en nameting zijn enkele onderdelen afgenomen van de Utrechtse Getalbegrip Toets die betrekking hebben op tellen en voorts twee taken die de executieve functie updating meten: Odd One Out en Keep Track. Uit de resultaten blijkt dat zowel de rekeninterventie als de updatinginterventie een positief effect hebben op respectievelijk de rekenvaardigheid en het functioneren van de executieve functie updating. De updatinginterventie is niet van invloed op de rekenvaardigheid van rekenzwakke kleuters.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent245900 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleDe invloed van interventies op de rekenvaardigheid van rekenzwakke kleuters. Tellen versus werkgeheugen
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsRekenen
dc.subject.keywordswerkgeheugen
dc.subject.keywordskleuters
dc.subject.keywordsinterventies
dc.subject.keywordseffect
dc.subject.courseuuOrthopedagogiek


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record