Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorKroesbergen, E.H.
dc.contributor.advisorvan der Ven, S.H.G.
dc.contributor.authorTip, N.
dc.date.accessioned2008-10-03T17:08:38Z
dc.date.available2008-10-03
dc.date.available2008-10-03T17:08:38Z
dc.date.issued2008
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/1927
dc.description.abstractDoel: Het doel van deze studie was om te beschrijven hoe leerkrachten in groep drie het zelfontdekkend leren stimuleren tijdens een rekenles. Een ander doel is om te beschrijven hoe leerkrachten afstemmen op de cognitieve mogelijkheden van de kinderen. Daarnaast is getoetst of dit een relatie heeft met de rekenvaardigheden van kinderen. Participanten: Aan dit onderzoek hebben vier basisscholen in Nederland deelgenomen. In totaal hebben 82 kinderen uit acht verschillende groepen drie geparticipeerd. Methode: De data zijn verzameld door middel van observaties in acht groepen 3 van het regulier onderwijs en interviews met de leerkrachten van de betreffende groepen. Daarnaast zijn er gegevens gebruikt van een lopend longitudinaal onderzoek. Resultaten: Uit de observatie blijkt dat zelfontdekkend leren en cognitieve afstemming in vele aspecten van de rekenles terug te zien zijn. De analyses laten zien dat er een negatieve relatie is tussen cognitieve afstemming en rekenvaardigheid bij kinderen in groep drie van het regulier onderwijs. Er is geen relatie gevonden tussen zelfontdekkend leren en rekenvaardigheid. Conclusie: In deze studie zijn aanwijzingen gevonden dat zelfontdekkend leren en cognitieve afstemming mogelijk van belang zijn voor de ontwikkeling van rekenvaardigheid, maar verder onderzoek is noodzakelijk.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent222409 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleRekenvaardigheid bij kinderen in groep drie: De rol van zelfontdekkend leren en cognitieve afstemming.
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordszelfontdekkend leren
dc.subject.keywordscognitieve afstemming
dc.subject.keywordsrekenvaardigheid
dc.subject.courseuuOrthopedagogiek


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record