Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorHamers, J.H.M.
dc.contributor.advisorBraams, T.
dc.contributor.authorMeboer, R.W.
dc.date.accessioned2008-10-02T17:19:17Z
dc.date.available2008-10-02
dc.date.available2008-10-02T17:19:17Z
dc.date.issued2008
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/1882
dc.description.abstractBraams & Partners B.V., een instituut voor onderzoek naar en behandeling van leerproblemen, heeft een computergebaseerde dyslexiescreeningstest ontwikkeld waarmee nagegaan kan worden of er aanwijzingen zijn voor dyslexie bij een leerling. Het doel van dit onderzoek is om te na te gaan of de subtesten van deze test ook geschikt zijn voor meertalige leerlingen in de bovenbouw van de basisschool en of het nodig is om voor leerlingen met verschillende moedertalen andere normen te maken. Dit is gedaan door 182 meertalige en eentalige leerlingen de dyslexiescreeningstest te laten maken. Uit de resultaten blijkt dat de test voldoende betrouwbaar is voor meertalige leerlingen (om een indicatie te geven van dyslexie) in de bovenbouw van de basisschool. Verder hoeft er geen onderscheid gemaakt te worden tussen groepen kinderen die verschillende moedertalen spreken. In de discussie worden enkele kanttekeningen van dit onderzoek besproken en mogelijkheden voor vervolgonderzoek gegeven.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent644311 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleDyslexie bij meertalige leerlingen
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsDyslexie
dc.subject.keywordskinderen
dc.subject.keywordsmeertalig
dc.subject.keywordsbasisschool
dc.subject.keywordsscreening
dc.subject.keywordscomputer
dc.subject.courseuuOrthopedagogiek


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record