Dyslexie bij meertalige leerlingen
Summary
Braams & Partners B.V., een instituut voor onderzoek naar en behandeling van leerproblemen, heeft een computergebaseerde dyslexiescreeningstest ontwikkeld waarmee nagegaan kan worden of er aanwijzingen zijn voor dyslexie bij een leerling. Het doel van dit onderzoek is om te na te gaan of de subtesten van deze test ook geschikt zijn voor meertalige leerlingen in de bovenbouw van de basisschool en of het nodig is om voor leerlingen met verschillende moedertalen andere normen te maken. Dit is gedaan door 182 meertalige en eentalige leerlingen de dyslexiescreeningstest te laten maken.
Uit de resultaten blijkt dat de test voldoende betrouwbaar is voor meertalige leerlingen (om een indicatie te geven van dyslexie) in de bovenbouw van de basisschool. Verder hoeft er geen onderscheid gemaakt te worden tussen groepen kinderen die verschillende moedertalen spreken. In de discussie worden enkele kanttekeningen van dit onderzoek besproken en mogelijkheden voor vervolgonderzoek gegeven.