De samenhang tussen sociale uitsluiting en depressieve kenmerken bij kinderen.
Summary
Deze studie richt zich zowel op de samenhang tussen sociale uitsluiting (genegeerde en afgewezen sociometrische status) en depressieve kenmerken, als op de samenhang tussen sociale uitsluiting en vier basisbehoeften (zelfbeeld, erbij horen, betekenisvol bestaan en controle gevoel). Daarnaast wordt onderzocht of sociale angst, gevoeligheid voor sociale uitsluiting, de behoefte erbij te horen en sociale vaardigheden een modererende invloed hebben op deze samenhangen. 345 kinderen uit de groepen zeven en acht van het reguliere basisonderwijs in Nederland hebben een vragenlijst ingevuld, waarmee gegevens over sociale uitsluiting, depressieve kenmerken, de vier basisbehoeften, de moderatoren en sociale wenselijkheid zijn verzameld. In dit onderzoek is zowel een samenhang gevonden tussen sociale uitsluiting en depressieve kenmerken, als tussen sociale uitsluiting en de vier basisbehoeften. De behoefte erbij te horen heeft een significante invloed op de samenhang tussen sociale uitsluiting en depressieve kenmerken en op het verband tussen sociale uitsluiting en het gevoel erbij te horen. Daarnaast is gebleken dat sociale wenselijkheid en geslacht in veel gevallen een significante rol spelen, waarbij sociale wenselijkheid ook enkele samenhangen beïnvloedt.