Hoe gaan kinderen (9-12) met narcistische trekken om met negatieve sociale feedback van leeftijdsgenootjes?
Summary
Abstract
Objective: This study examines the linkage between level of narcissistic traits in pre-adolescent children and their responses to an experimentally manipulated peer evaluation outcome (i.e., emotional reactivity, changes in state self-esteem, and feedback seeking). Methods: 385 children between 9 and 12 years of age completed a measure of narcissism in their classrooms after which they played an individual rigged computer contest. They were randomized to a rejection, success or neutral peer evaluation condition and (changes in) emotions, state self-esteem and feedback seeking behaviors were then assessed. Results: This study shows that participants with higher levels of narcissism assigned to the rejection condition showed a greater significant increase in sadness, a greater significant decrease in state self-esteem and displayed a higher preference for positive feedback from high status peers than did participants with low levels of narcissism. Conclusion: Findings show that children displaying high levels of narcissism differ in important ways from their counterparts low in narcissism when faced with negative social feedback from peers.
Keywords: childhood narcissism; state self-esteem; social feedback; feedback preferences
Samenvatting
Onderwerp: Deze studie onderzoekt hoe kinderen met sterke narcistische trekken reageren in respons op experimenteel gemanipuleerde negatieve feedback van leeftijdsgenoten. Onderzocht worden de veranderingen in emotionaliteit, zelfbeeld en interesse in concrete feedbackopmerkingen van deze leeftijdsgenoten. Methode: 385 kinderen tussen de 9 en 12 jaar hebben een zelfbeoordelingsvragenlijst ingevuld om de mate van narcisme te bepalen en hebben vervolgens individueel een gemanipuleerd computerspel gespeeld. Ze zijn gematcht in 3 groepen en at random toegewezen aan een falen, succes of neutrale peerevaluatie conditie en vervolgens zijn (veranderingen in) emotionaliteit, zelfbeeld en interesse in concrete feedbackopmerkingen bepaald. Resultaten: In de falen conditie lieten deelnemers met een hogere score op narcisme een sterkere significante toename in verdriet, een sterkere significante daling in zelfbeeld zien en hadden een sterkere voorkeur voor positieve feedback van leeftijdsgenoten met een hoge sociale status dan deelnemers met minder of geen narcistische trekken. Conclusie: Kinderen met hoge narcisme scores verschillen in belangrijke mate in hun reacties wanneer ze geconfronteerd worden met negatieve sociale feedback van leeftijdsgenoten van kinderen met minder of geen narcistische trekken.