dc.description.abstract | Doel: Het doel van de huidige studie is om meer inzicht te verkrijgen in het executief functioneren van delinquente jeugdigen met psychiatrische problematiek. In eerdere studies is gekeken naar de relatie tussen executieve disfuncties en verschillende psychiatrische stoornissen bij jeugdigen binnen de forensische jeugdpsychiatrie. Resultaten wijzen uit dat bij de verschillende stoornissen verschillende executieve functies in meer of mindere mate verstoord zijn. Er is echter nog nauwelijks onderzocht of er verschillende klassen geïdentificeerd kunnen worden binnen deze populatie of dat deze jeugdigen kunnen worden beschouwd als een homogene groep. Methode: Bij 85 jeugdigen (gemiddelde leeftijd = 18,5 jaar) zijn vier verschillende neuropsychologische testen, die de vier executieve functies (inhibitie, flexibiliteit, woordvloeiendheid en planning) representeren, afgenomen. De gebruikte testen zijn de Trail Making Test (Reitan & Wolfson, 1995), Stroop Kleur-Woord Test (Stroop, 1935), Verbal Fluency Test (Battig & Montague, 1969) en de Rey Complex Figure Test (Meyers & Meyers, 1995). Daarnaast zijn gegevens verzameld over de juridische status en de psychiatrische stoornis(sen) van de jeugdigen. Met behulp van een Latente Klasse Analyse (LCA) is onderzocht of verschillende klassen onderscheiden kunnen worden. Resultaten: De LCA identificeert twee verschillende klassen. De eerste klasse wordt gekenmerkt door een algemeen executief disfunctioneren, waarbij met name de executieve functie planning ernstig verstoord is. In de tweede klasse worden beduidend minder verstoringen gevonden in de executieve functies. Er worden geen verschillen gevonden wat betreft de psychiatrische stoornissen en de juridische statussen tussen deze twee klassen. Conclusie: Jeugdigen binnen de forensische jeugdpsychiatrie kunnen niet gezien worden als een homogene groep, maar kunnen ingedeeld worden in twee verschillende klassen. Jeugdigen binnen de klasse planning, met ernstige executieve disfuncties vereisen mogelijk een andere aanpak dan jeugdigen binnen de normale klasse. | |