View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        De invloed van het zelfbeeld op internaliserende problemen in de vroege adolescentie

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Klomp, Saskia 3151719.pdf (159.9Kb)
        Publication date
        2008
        Author
        Klomp, S.M.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        In dit longitudinale onderzoek is de invloed van het zelfbeeld op internaliserend probleemgedrag (angstig en depressief gedrag, teruggetrokken gedrag en lichamelijke klachten) in de vroege adolescentie onderzocht. De invloed van sekse als mediator is in het onderzoek meegenomen. De 650 adolescenten, van twaalf tot zestien jaar oud, hebben vragenlijsten ingevuld over internaliserend probleemgedrag en over het zelfbeeld. Uit de onderzoeksresultaten blijkt dat probleemgedrag aan het begin van de vroege adolescentie een significante voorspeller is voor probleemgedrag aan het eind van de vroege adolescentie. Het zelfbeeld alleen heeft geen significante invloed op internaliserend probleemgedrag. Sekse heeft enkel een significant effect op lichamelijke klachten. Meisjes in de vroege adolescentie vertonen meer somatische klachten dan jongens. Er zijn verschillende significante interactie-effecten gevonden. Een lage score op probleemgedrag in combinatie met een laag zelfbeeld aan het begin van de adolescentie leidt tot meer probleemgedrag aan het eind van de vroege adolescentie. Wanneer er, daarentegen, een hoge score is op probleemgedrag aan het begin van de adolescentie, is een hoog zelfbeeld niet in staat als buffer op te treden tegen de hoge score op probleemgedrag aan het eind van de vroege adolescentie. Sekse blijkt als moderator te fungeren tussen het zelfbeeld ten aanzien van schoolvaardigheden en angstig en depressief gedrag. In tegenstelling tot eerder onderzoek is er geen significant hoofdeffect gevonden van het zelfbeeld op internaliserend probleemgedrag. Beperkingen en aanbevelingen voor verder onderzoek worden besproken.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/1865
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo