Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorMayo, A.Y.
dc.contributor.authorKool, M.W.
dc.date.accessioned2008-10-02T17:04:27Z
dc.date.available2008-10-02
dc.date.available2008-10-02T17:04:27Z
dc.date.issued2008
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/1863
dc.description.abstractVanwege de hoge prevalentie van antisociaal gedrag onder jongeren in Nederland, implementeren scholen steeds vaker interventieprogramma’s zoals EQUIP. EQUIP is effectief voor de reductie van antisociaal gedrag in justitiële jeugdinrichtingen. Om te onderzoeken of dit ook het geval is voor leerlingen van VSO ‘De Pels’, voortgezet speciaal onderwijs voor jongeren met gedrags- en opvoedingsproblemen, werden negen 13 en 14-jarige leerlingen gevolgd in de mate waarin zij denkfouten maakten en antisociaal gedrag vertoonden gedurende een EQUIP-sessie van 10 weken. Individuele metingen van verandering lieten bij vijf leerlingen afnamen van denkfouten zien en bij zeven leerlingen afnamen van antisociaal gedrag, wanneer beide constructen waren gemeten met de ‘Vaardighedenlijst’, ontwikkeld voor dit onderzoek. Daarnaast was de mate waarin denkfouten werden gemaakt sterk gerelateerd aan de mate waarin antisociaal gedrag werd vertoond. Resultaten verkregen met de HIT, HIDC en TRF worden bediscussieerd, vanwege de lage betrouwbaarheid en sensitiviteit van de instrumenten. Tot slot worden aanbevelingen gedaan voor toekomstig onderzoek en toepassing van EQUIP in een onderwijssetting zoals ‘De Pels’.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent228641 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleEQUIP in het voortgezet speciaal onderwijs
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsEQUIP
dc.subject.keywordsantisociaal gedrag
dc.subject.keywordsdenkfouten
dc.subject.courseuuOrthopedagogiek


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record