Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorMayo, A
dc.contributor.advisorPoleij, C
dc.contributor.authorKnuistingh Neven, I.
dc.date.accessioned2008-10-02T17:02:14Z
dc.date.available2008-10-02
dc.date.available2008-10-02T17:02:14Z
dc.date.issued2008
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/1860
dc.description.abstractIn dit onderzoek is de rapportage van psychosociale problemen door ouders en dyslectische en niet-dyslectische kinderen van 10, 11 en 12 jaar in het reguliere basisonderwijs met elkaar vergeleken. Er hebben 115 kinderen meegedaan aan het onderzoek (49 dyslectische en 66 niet-dyslectische kinderen) en 106 ouders (46 ouders van dyslectische en 60 ouders van niet-dyslectische kinderen). De gegevens zijn verkregen door afname van de Youth Self Report (YSR) en de Child Behavior Checklist (CBCL). Uit de resultaten van de analyses komt naar voren dat de kinderen meer problemen rapporteren dan hun ouders. Bij de dyslectische groep worden minder vaak verschillen gevonden tussen de rapportage door ouders en kinderen dan bij de niet-dyslectische groep en bij de jongens worden minder vaak verschillen gevonden tussen de rapportage van ouder en kind dan bij meisjes. Voor een volledig beeld van de problematiek van het kind wordt aangeraden dat ouders en kind beide de problematiek van het kind rapporteren.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent275793 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleVerschil in de rapportage van psychosociale problemen door ouders en 10, 11 en 12-jarigen kinderen, met en zonder dyslexie
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsDyslexie
dc.subject.keywordspsychosociale problemen
dc.subject.keywordsouder-kind rapportage
dc.subject.courseuuOrthopedagogiek


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record