View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Doeltreffendheid van speltherapie voor de emotionele rijping van zeer begaafde kinderen

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Blok, MI-0303577.pdf (1.607Mb)
        Publication date
        2008
        Author
        Blok, M.I.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Het doel van dit onderzoek was om de doeltreffendheid te meten van speltherapie voor de emotionele rijping (eigen initiatief, doorzettingsvermogen, verantwoordelijkheid nemen voor eigen gedrag, zelfvertrouwen) van zeer begaafde kinderen van 8 tot 12 jaar (N=7). Dit gebeurde door het bekijken van individuele verandering middels vragenlijsten, het bekijken van groepsverandering middels herhaalde observaties en door een vragenlijst aan de ouders voor te leggen over de ervaren doeltreffendheid en tevredenheid. Een Reliable Change Index analyse (RCI) en statistische analyses werden uitgevoerd om de doeltreffendheid te bepalen. Alle metingen lieten een significante groei zien in eigen initiatief bij alle participanten. Uit de herhaalde metingen analyse bleek een significante toename in zelfvertrouwen, doorzettingsvermogen en verantwoordelijkheid nemen voor eigen gedrag, maar volgens de RCI niet voor elke participant. Ouders vonden dat hun kind op elk van de vier concepten van emotionele rijping duidelijk vooruitgegaan was. Bovendien bleek de cliënttevredenheid groot. Deze resultaten vormen een sterke aanwijzing dat speltherapie doeltreffend is voor de emotionele rijping van zeer begaafde kinderen van 8 tot 12 jaar. Verder onderzoek, met onder andere een controlegroep en een follow-up, is nodig voor meer kennisverwerving in dit nieuwe onderzoeksgebied.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/1856
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo