Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorNijhuis, B.
dc.contributor.advisorWijnroks, L.
dc.contributor.authorHeijmel, D.
dc.date.accessioned2008-10-01T17:29:36Z
dc.date.available2008-10-01
dc.date.available2008-10-01T17:29:36Z
dc.date.issued2008
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/1848
dc.description.abstractAchtergrond: Kinderen en jongeren met een verstandelijke beperking ontwikkelen eerder psychopathologie. Er zijn weinig instrumenten om de psychopathologie bij deze doelgroep te meten. De Vragenlijst Ontwikkeling en Gedrag Leerkrachtversie (VOG-L) is een middel om dit bij kinderen en jongeren te meten. Het onderzoek naar de psychometrische kwaliteiten van deze vragenlijst heeft zich vooral gericht op kinderen en jongeren van ZML en MLK onderwijs in de leeftijdsgroep 6-18 jaar. Doel: Het doel van dit onderzoek is de validiteit en factorstructuur van de VOG-L onderzoeken voor kinderen die een Kinderdienstencentrum bezoeken. Methode: Op itemniveau werd gekeken naar de variantie, de constructvaliditeit werd bepaald en een betrouwbaarheidsanalyse uitgevoerd. Factoranalyse werd uitgevoerd voor de groep 6-18 jaar. Participanten waren groepsleidsters van 90 kinderen, 2-18 jaar, benaderd via vier KDC’s in Nederland. De onderzoeksgroep is in twee leeftijdsgroepen verdeeld namelijk 2-6 jarigen en 6-18 jarigen. Resultaten: De VOG-L blijkt in zijn huidige vorm voor de onderzoeksgroep 2-6 jaar niet goed bruikbaar. Er is onvoldoende itemvariantie en constructvaliditeit. De interne consistentie is voor slechts 2 schalen en de Totale Problemen schaal hoog. Bij de onderzoeksgroep 6-18 jaar is de itemvariantie onvoldoende en kwam de factorstructuur niet overeen. De constructvaliditeit is beter dan bij de groep 2-6 jaar. De interne consistentie is voor 2 schalen en de Totale Problemen schaal hoog. Conclusie: De VOG-L blijkt niet voldoende betrouwbaar en valide voor de beide leeftijdscategorieën in de KDC populatie. Toekomstig onderzoek met een grotere populatie zou zich moeten richten op het verbeteren van de VOG-L zodat deze bruikbaar en valide is voor zowel de kinderen van 2-6 jaar als de kinderen van 6-18 jaar die een KDC bezoeken.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent47616 bytes
dc.format.mimetypeapplication/msword
dc.language.isonl
dc.titleValiditeit en factorstructuur van de Vragenlijst Ontwikkeling en Gedrag Leerkrachtversie bij de populatie van kinderdienstencentra
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.courseuuOrthopedagogiek


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record