View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Validiteit en factorstructuur van de Vragenlijst Ontwikkeling en Gedrag Leerkrachtversie bij de populatie van kinderdienstencentra

        Thumbnail
        View/Open
        Heijmel, D-3123812 formulier.doc (46.5Kb)
        Publication date
        2008
        Author
        Heijmel, D.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Achtergrond: Kinderen en jongeren met een verstandelijke beperking ontwikkelen eerder psychopathologie. Er zijn weinig instrumenten om de psychopathologie bij deze doelgroep te meten. De Vragenlijst Ontwikkeling en Gedrag Leerkrachtversie (VOG-L) is een middel om dit bij kinderen en jongeren te meten. Het onderzoek naar de psychometrische kwaliteiten van deze vragenlijst heeft zich vooral gericht op kinderen en jongeren van ZML en MLK onderwijs in de leeftijdsgroep 6-18 jaar. Doel: Het doel van dit onderzoek is de validiteit en factorstructuur van de VOG-L onderzoeken voor kinderen die een Kinderdienstencentrum bezoeken. Methode: Op itemniveau werd gekeken naar de variantie, de constructvaliditeit werd bepaald en een betrouwbaarheidsanalyse uitgevoerd. Factoranalyse werd uitgevoerd voor de groep 6-18 jaar. Participanten waren groepsleidsters van 90 kinderen, 2-18 jaar, benaderd via vier KDC’s in Nederland. De onderzoeksgroep is in twee leeftijdsgroepen verdeeld namelijk 2-6 jarigen en 6-18 jarigen. Resultaten: De VOG-L blijkt in zijn huidige vorm voor de onderzoeksgroep 2-6 jaar niet goed bruikbaar. Er is onvoldoende itemvariantie en constructvaliditeit. De interne consistentie is voor slechts 2 schalen en de Totale Problemen schaal hoog. Bij de onderzoeksgroep 6-18 jaar is de itemvariantie onvoldoende en kwam de factorstructuur niet overeen. De constructvaliditeit is beter dan bij de groep 2-6 jaar. De interne consistentie is voor 2 schalen en de Totale Problemen schaal hoog. Conclusie: De VOG-L blijkt niet voldoende betrouwbaar en valide voor de beide leeftijdscategorieën in de KDC populatie. Toekomstig onderzoek met een grotere populatie zou zich moeten richten op het verbeteren van de VOG-L zodat deze bruikbaar en valide is voor zowel de kinderen van 2-6 jaar als de kinderen van 6-18 jaar die een KDC bezoeken.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/1848
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo