Identiteit & Empathie van de jongens van JJI de Heuvelrug, locatie Overberg. Is er een verschil in de identiteit en empathie van jongens in een open en gesloten groep?
Summary
In dit onderzoek is er onderzocht of er een verschil is in het empathisch vermogen (mate van perspective taking, empathic concern, fantasy en personal distress) en de identiteitsontwikkeling (mate van commitment, exploratie en verandering) van jongens in de gesloten groepen (n=16) in vergelijking met de jongens van de open groepen (n=15) die momenteel in JJI de Heuvelrug, locatie Overberg verblijven. De 31 jongens van de open en gesloten groepen hebben een leeftijd van 12 tot 23 jaar. Er is geen significant verschil gevonden in het empathisch vermogen van de jongens van de gesloten groepen in vergelijking met de jongens van de open groepen. Een significant verschil werd gevonden voor de schaal schoolse verandering. Jongens van de open groepen scoorden significant hoger op de schaal schoolse verandering dan de jongens van de gesloten groepen. Dit heeft mogelijk te maken met de grotere keuzemogelijkheden met betrekking tot het onderwijs in de open groepen in vergelijking met de jongens van de gesloten groepen.