View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Competentiebeleving bij adolescenten met een licht verstandelijke beperking en de invloed hierop van geslacht, ego-ontwikkeling en de mate van gedragsproblemen

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Gogh, KL van-3010597.pdf (194.4Kb)
        Publication date
        2008
        Author
        Gogh, K.L. van
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Doel Bij adolescenten met een licht verstandelijk beperking (LVB) en gedragsproblemen is de competentiebeleving bestudeerd. Tevens is de invloed van geslacht, ego-ontwikkeling en de mate van gedragsproblemen op de competentiebeleving onderzocht. Methode Bij 48 jongens en 42 meisjes in de leeftijd van 12-18 jaar (M = 15,29; SD = 1,68) is de competentiebeleving en de ego-ontwikkeling bepaald. Bij de ouders is een vragenlijst afgenomen over het probleemgedrag van hun kind. Resultaten Adolescenten met een LVB en gedragsproblematiek ervaren zichzelf het meest competent op hechte vriendschap en het minst op schoolse vaardigheden. Jongens hebben een significant hogere competentiebeleving dan meisjes op sociale acceptatie, sportieve vaardigheden, fysieke verschijning en gevoel van eigenwaarde. Alleen schoolse vaardigheden hangt positief samen met het stadium van de ego-ontwikkeling en sportieve vaardigheden vertoont een negatief verband. Ten aanzien van probleemgedrag blijkt dat alleen sociale beperkingen negatief samenhangen met het gevoel van eigenwaarde en sportieve vaardigheden. Conclusie Jongens hebben een hogere competentiebeleving dan meisjes. De competentiebeleving hangt in zeer beperkte mate samen met de ego-ontwikkeling en met de mate van probleemgedrag. Om gedragsproblemen te reduceren, moet de competentiebeleving worden bevorderd. Verder onderzoek naar de competentiebeleving van adolescenten met een LVB en gedragsproblematiek is echter gewenst.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/1841
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo