Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorReijntjes, A.
dc.contributor.advisorvan Laarhoven, E.
dc.contributor.authorDekker, A.M.
dc.date.accessioned2008-10-01T17:12:49Z
dc.date.available2008-10-01
dc.date.available2008-10-01T17:12:49Z
dc.date.issued2008
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/1828
dc.description.abstractVanaf een jaar of acht hebben de meeste kinderen een accuraat zelfbeeld. Echter, sommige kinderen overschatten hun competenties. Hun zelfbeeld is positiever dan het beeld dat anderen (ouders, leeftijdgenoten of leraren) van hen hebben. Deze kinderen reageren vaak met boosheid en agressie als ze impliciet of expliciet met deze discrepantie geconfronteerd worden. In de huidige experimentele studie werd de hypothese onderzocht dat kinderen die zichzelf overschatten anders omgaan met feedback van peers dan kinderen die een meer realistische zelfwaardering laten zien. Met behulp van het virtuele internetspel “Survivor” werd kinderen (9-13 jaar) voorgehouden dat ze meededen aan een wedstrijd, waarbij hun populariteit werd beoordeeld door een jury van zestien leeftijdgenoten middels (gemanipuleerde) feedback. De resultaten bieden sterke ondersteuning voor de hypothese. Kinderen met een onrealistisch positieve zelfwaardering schatten hun kans op winnen en hun competenties op diverse levensdomeinen hoger in. Hun emoties en zelfwaardering worden minder negatief beïnvloed door de negatieve feedback van leeftijdgenoten en ze rapporteren meer toenaderingsgedrag dan kinderen die zichzelf realistischer inschatten. Ten slotte hebben de ‘overschatters’ meer interesse in positieve beoordelingen van leeftijdgenoten dan de deelnemers met een meer reële zelfwaardering die sterker geïnteresseerd zijn in de negatieve feedback.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent103879 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleKinderen met ‘een bord voor hun kop’. Onderzoek naar de reacties van kinderen met onrealistisch positieve zelfwaardering op (negatieve) feedback van leeftijdgenoten.
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordszelfbeeld
dc.subject.keywordsoverschatting
dc.subject.keywordsfeedback
dc.subject.keywordspeers
dc.subject.courseuuOrthopedagogiek


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record