Kinderen met ‘een bord voor hun kop’. Onderzoek naar de reacties van kinderen met onrealistisch positieve zelfwaardering op (negatieve) feedback van leeftijdgenoten.
Summary
Vanaf een jaar of acht hebben de meeste kinderen een accuraat zelfbeeld. Echter, sommige kinderen overschatten hun competenties. Hun zelfbeeld is positiever dan het beeld dat anderen (ouders, leeftijdgenoten of leraren) van hen hebben. Deze kinderen reageren vaak met boosheid en agressie als ze impliciet of expliciet met deze discrepantie geconfronteerd worden. In de huidige experimentele studie werd de hypothese onderzocht dat kinderen die zichzelf overschatten anders omgaan met feedback van peers dan kinderen die een meer realistische zelfwaardering laten zien. Met behulp van het virtuele internetspel “Survivor” werd kinderen (9-13 jaar) voorgehouden dat ze meededen aan een wedstrijd, waarbij hun populariteit werd beoordeeld door een jury van zestien leeftijdgenoten middels (gemanipuleerde) feedback. De resultaten bieden sterke ondersteuning voor de hypothese. Kinderen met een onrealistisch positieve zelfwaardering schatten hun kans op winnen en hun competenties op diverse levensdomeinen hoger in. Hun emoties en zelfwaardering worden minder negatief beïnvloed door de negatieve feedback van leeftijdgenoten en ze rapporteren meer toenaderingsgedrag dan kinderen die zichzelf realistischer inschatten. Ten slotte hebben de ‘overschatters’ meer interesse in positieve beoordelingen van leeftijdgenoten dan de deelnemers met een meer reële zelfwaardering die sterker geïnteresseerd zijn in de negatieve feedback.