View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Kinderen met ‘een bord voor hun kop’. Onderzoek naar de reacties van kinderen met onrealistisch positieve zelfwaardering op (negatieve) feedback van leeftijdgenoten.

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Dekker, AM-3103862.pdf (101.4Kb)
        Publication date
        2008
        Author
        Dekker, A.M.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Vanaf een jaar of acht hebben de meeste kinderen een accuraat zelfbeeld. Echter, sommige kinderen overschatten hun competenties. Hun zelfbeeld is positiever dan het beeld dat anderen (ouders, leeftijdgenoten of leraren) van hen hebben. Deze kinderen reageren vaak met boosheid en agressie als ze impliciet of expliciet met deze discrepantie geconfronteerd worden. In de huidige experimentele studie werd de hypothese onderzocht dat kinderen die zichzelf overschatten anders omgaan met feedback van peers dan kinderen die een meer realistische zelfwaardering laten zien. Met behulp van het virtuele internetspel “Survivor” werd kinderen (9-13 jaar) voorgehouden dat ze meededen aan een wedstrijd, waarbij hun populariteit werd beoordeeld door een jury van zestien leeftijdgenoten middels (gemanipuleerde) feedback. De resultaten bieden sterke ondersteuning voor de hypothese. Kinderen met een onrealistisch positieve zelfwaardering schatten hun kans op winnen en hun competenties op diverse levensdomeinen hoger in. Hun emoties en zelfwaardering worden minder negatief beïnvloed door de negatieve feedback van leeftijdgenoten en ze rapporteren meer toenaderingsgedrag dan kinderen die zichzelf realistischer inschatten. Ten slotte hebben de ‘overschatters’ meer interesse in positieve beoordelingen van leeftijdgenoten dan de deelnemers met een meer reële zelfwaardering die sterker geïnteresseerd zijn in de negatieve feedback.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/1828
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo