View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Executief functioneren en de ontwikkeling van number sense bij kinderen van 8 maanden.

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Boogert, Saskia-3129071.pdf (87.20Kb)
        Publication date
        2008
        Author
        Boogert, S.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Probleemstelling Verwacht wordt dat er bij kinderen van 8 maanden een positief verband is tussen het executief functioneren en de ontwikkeling van number sense. Onderzoeksgroep Aan dit onderzoek hebben twintig respondenten deelgenomen, waarvan veertien jongens en zes meisjes. De gemiddelde leeftijd is 7,77 maanden. Methode Dit onderzoek betreft een survey, waarin gebruik is gemaakt van systematische observatie en een vragenlijst. Er heeft één meting plaatsgevonden waarin de kenmerken executief functioneren en number sense zijn onderzocht. Resultaten Uit de resultaten blijkt dat er veel variatie is in de scores op zowel de taak van executief functioneren als op de taak van number sense. Er is een zwakke niet significante samenhang tussen het executief functioneren en number sense. SES kan geen deel van dit verband te verklaren. Conclusies Op de vroege leeftijd van 8 maanden blijkt het executief functioneren nog geen rol te spelen bij de ontwikkeling van number sense. Door de grote variatie in de scores, met name op de taak number sense, blijkt dat er bij al deze kinderen wel een vroege vorm van number sense aanwezig is, maar lijkt deze sterk afhankelijk van andere factoren.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/1827
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo