Executief functioneren en de ontwikkeling van number sense bij kinderen van 8 maanden.
Summary
Probleemstelling Verwacht wordt dat er bij kinderen van 8 maanden een positief verband is tussen het executief functioneren en de ontwikkeling van number sense. Onderzoeksgroep Aan dit onderzoek hebben twintig respondenten deelgenomen, waarvan veertien jongens en zes meisjes. De gemiddelde leeftijd is 7,77 maanden. Methode Dit onderzoek betreft een survey, waarin gebruik is gemaakt van systematische observatie en een vragenlijst. Er heeft één meting plaatsgevonden waarin de kenmerken executief functioneren en number sense zijn onderzocht. Resultaten Uit de resultaten blijkt dat er veel variatie is in de scores op zowel de taak van executief functioneren als op de taak van number sense. Er is een zwakke niet significante samenhang tussen het executief functioneren en number sense. SES kan geen deel van dit verband te verklaren. Conclusies Op de vroege leeftijd van 8 maanden blijkt het executief functioneren nog geen rol te spelen bij de ontwikkeling van number sense. Door de grote variatie in de scores, met name op de taak number sense, blijkt dat er bij al deze kinderen wel een vroege vorm van number sense aanwezig is, maar lijkt deze sterk afhankelijk van andere factoren.