Competentiebeleving van Nederlandse, Turkse en Marokkaanse jongeren van 13-15 jaar in het VMBO
Summary
In dit artikel is onderzocht of er een verschil is in competentiebeleving van Nederlandse jongeren en Turkse en Marokkaanse jongeren in het VMBO en daarnaast welke factoren een rol spelen bij de competentiebeleving van deze jongeren. Deelnemers aan dit onderzoek zijn 103 jongeren in de leeftijd van dertien tot vijftien jaar in het VMBO (39 jongens, 64 meisjes). Alle deelnemers hebben zelfrapportagevragenlijsten ingevuld.
Het onderzoek laat zien dat zowel Nederlandse jongeren als Turkse en Marokkaanse jongeren het belangrijk vinden om vriendschappen te hebben en sociaal geaccepteerd te worden. Bij Nederlandse jongeren speelt het uiterlijk een grote rol; Turkse en Marokkaanse jongeren vinden geloof voor hun competentiebeleving zeer belangrijk. Beide groepen vinden hun schoolvaardigheden niet belangrijk om zich goed te voelen. Het onderzoek laat tevens zien dat Turkse en Marokkaanse jongeren een hogere totale competentiebeleving hebben dan Nederlandse jongeren. Nederlandse jongeren zijn het meest tevreden over de vriendschappen die ze hebben. Deze jongeren voelen zich het minst competent wat het geloof betreft. Turkse en Marokkaanse jongeren voelen zich het meest competent over hun geloof. Ze zijn het minst tevreden over hun schoolvaardigheden, sportieve vaardigheden en gedragshouding.
Samenvattend, dit onderzoek heeft aangetoond dat er zowel overeenkomsten als verschillen bestaan in de competentiebeleving van Nederlandse jongeren en die van Turkse en Marokkaanse jongeren. In de toekomst moet een betrouwbaar instrument ontwikkeld worden, zodat verder onderzocht kan worden welke factoren een belangrijke rol spelen bij competentiebeleving van Turkse en Marokkaanse jongeren in Nederland.