Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorMayo, A.Y.
dc.contributor.authorHabets, V.J.W.
dc.date.accessioned2008-10-01T17:09:10Z
dc.date.available2008-10-01
dc.date.available2008-10-01T17:09:10Z
dc.date.issued2008
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/1822
dc.description.abstractAan het onderzoek naar depressie bij adolescenten met AD(H)D hebben 128 leerlingen van een VMBO school voor leerwegondersteunend onderwijs (LWOO) deelgenomen. Deze respondenten zijn verdeeld in drie verschillende groepen, namelijk een groep adolescenten met ADHD, een groep adolescenten met ADD en een groep adolescenten zonder diagnose. Alle respondenten hebben de Competentie Belevingsschaal voor Adolescenten (CBSA) en de Children’s Depression Inventory (CDI) ingevuld. Hiermee is de competentiebeleving en de mate van depressie van de onderzochte adolescenten in beeld gebracht. De uitkomsten van dit onderzoek laten zien dat de competentiebeleving en de mate van depressie een matige tot sterke negatieve samenhang vertonen. Het lijkt daarom mogelijk depressie te behandelen door beïnvloeding van de competentiebeleving. De manier waarop dit dient te gebeuren vereist verder onderzoek. Daarnaast is bij adolescenten met ADHD geen significante correlatie teruggevonden tussen de mate van depressie en de competentiebeleving op het gebied van sportieve vaardigheden. Adolescenten met hyperactiviteit worden gekenmerkt door hun grote mate van beweeglijkheid, wat bij sportieve vaardigheden geen belemmering hoeft te zijn. De diagnose AD(H)D heeft geen effect op de competentiebeleving en/of de mate van depressie. Adolescenten met AD(H)D lopen in het leerwegondersteunend onderwijs geen verhoogd risico op het ontwikkelen van depressie vergeleken met adolescenten zonder AD(H)D.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent243012 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleDepressie bij adolescenten met AD(H)D - de rol van de competentiebeleving
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsAD(H)D
dc.subject.keywordscompetentiebeleving
dc.subject.keywordsdepressie
dc.subject.keywordsadolescenten
dc.subject.courseuuOrthopedagogiek


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record