View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Depressie bij adolescenten met AD(H)D - de rol van de competentiebeleving

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Habets, Vera-3064832.pdf (237.3Kb)
        Publication date
        2008
        Author
        Habets, V.J.W.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Aan het onderzoek naar depressie bij adolescenten met AD(H)D hebben 128 leerlingen van een VMBO school voor leerwegondersteunend onderwijs (LWOO) deelgenomen. Deze respondenten zijn verdeeld in drie verschillende groepen, namelijk een groep adolescenten met ADHD, een groep adolescenten met ADD en een groep adolescenten zonder diagnose. Alle respondenten hebben de Competentie Belevingsschaal voor Adolescenten (CBSA) en de Children’s Depression Inventory (CDI) ingevuld. Hiermee is de competentiebeleving en de mate van depressie van de onderzochte adolescenten in beeld gebracht. De uitkomsten van dit onderzoek laten zien dat de competentiebeleving en de mate van depressie een matige tot sterke negatieve samenhang vertonen. Het lijkt daarom mogelijk depressie te behandelen door beïnvloeding van de competentiebeleving. De manier waarop dit dient te gebeuren vereist verder onderzoek. Daarnaast is bij adolescenten met ADHD geen significante correlatie teruggevonden tussen de mate van depressie en de competentiebeleving op het gebied van sportieve vaardigheden. Adolescenten met hyperactiviteit worden gekenmerkt door hun grote mate van beweeglijkheid, wat bij sportieve vaardigheden geen belemmering hoeft te zijn. De diagnose AD(H)D heeft geen effect op de competentiebeleving en/of de mate van depressie. Adolescenten met AD(H)D lopen in het leerwegondersteunend onderwijs geen verhoogd risico op het ontwikkelen van depressie vergeleken met adolescenten zonder AD(H)D.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/1822
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo