View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Focus op Infocus: een onderzoek naar de gebruiksvriendelijkheid en validiteit van de website-evaluatiemethode Infocus

        Thumbnail
        View/Open
        focus op infocus (final).pdf (2.306Mb)
        Publication date
        2008
        Author
        Baan, Floris
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Dit onderzoek richt zich op de gebruiksvriendelijkheid en validiteit van de website-evaluatiemethode Infocus. Hierbij staat de vraag centraal in hoeverre deze methode een gebruiksvriendelijke en valide methode is om de gebruiksvriendelijkheid van een gemeentelijke website te onderzoeken. De gebruikersgerichte evaluatiemethode Infocus houdt in dat gebruikers aan de hand van een viertal taken een gemeentewebsite bezoeken. Tijdens het uitvoeren van de taken dienen zij de problemen die zij ervaren te melden met behulp van het softwareprogramma Infocus. De gebruikers maken bij elke melding een screenshot, geven een beschrijving van het probleem en wijzen het probleem toe aan een probleemcategorie. Aan de hand van de door het softwareprogramma verzamelde gegevens kan de onderzoeker een oordeel geven over de gebruiksvriendelijkheid van de website. Om meer over de validiteit en de ervaringen methode te achterhalen is door de proefpersonen een WEQ vragenlijst ingevuld, zijn er focusgroepen georganiseerd en zijn de resultaten van dit onderzoek vergeleken met resultaten van een hardopdenkmethode onderzoek. Uit dit onderzoek blijkt dat de evaluator een onderzoeksessie zonder al te veel problemen kan voorbereiden en na afloop van de afnamefase zonder al te veel problemen de data kan exporteren en analyseren. De proefpersonen hebben daarentegen veel moeite met het toewijzen van problemen aan de probleemcategorieën. Het lijkt er op dat de probleemcategorieën Gebruiksgemak en Bereikbaarheid als kapstokcategorieën worden gebruikt. Met de congruente validiteit van de methode is het goed gesteld. Uit de vergelijking met het hardopdenkmethode onderzoek is gebleken dat er aanzienlijke overeenkomsten zijn. Infocus kan qua gebruiksvriendelijkheid voornamelijk binnen de dimensies Inhoud en Bereikbaarheid een aanvulling zijn op de hardopdenkmethode. Dit onderzoek toont aan dat de Infocusmethode nog niet volwassen is, maar zeer zeker potentie heeft om als website-evaluatiemethode van grote waarde te zijn.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/1692
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo